درگیری بر سر تمدید وضعیت اضطراری در اسپانیا

اختلاف و کشمکش بین احزاب و دولت اسپانیا درباره ادامه قرنطینه و شرایط اضطراری مقابله با کرونا در این کشور بالا گرفته و دولت پس از سه دوره تمدید دو هفته ای در حال رایزنی با مخالفان برای اتخاذ تصمیم نهایی است.

اخبار بین الملل-دولت اسپانیا که امشب ( سه شنبه)  تشکیل جلسه خواهد داد و قرار است درخواست تمدید چهارمین دوره تمدید و اعلام وضعیت اضطراری را به کنگره ارائه کند. این درخواست فردا  چهارشنبه بررسی خواهد شد و در صورت تصویب، وضعیت اضطراری در اسپانیا به مدت ۱۵ روز دیگر از نهم می (۲۰ اردیبهشت ) تمدید خواهد شد.

به رغم اینکه دولت اسپانیا در سه دروه تمدید قرنطینه و اعلام وضعیت اضطراری مشکلی نداشته و احزاب اپوزیسیون با آن موافقت کردند، اما اکنون به نظر می رسد کار دولت فردا سخت باشد زیرا برخی احزاب از جمله حزب مردمی تاکید کرده دیگر از تمدید وضعیت اضطراری حمایت نمی کند.

دولت اسپانیا روز گذشته مسوولیت حزب مردمی در این زمینه را یادآوری و تصریح کرد چنانچه وضعیت اضطراری تمدید نشود، هرج و مرج در انتظار کشور خواهد بود و حزب مردمی باید مسوولیت خود در این خصوص را بپذیرد.

البته  حزب مردمی به رغم مخالفت هنوز به روشنی اعلام نکرده که فردا به درخواست دولت رای منفی خواهد داد یا ممتنع. حزب شهروندان هم اعلام کرده برای حمایت از طرح تمدید وضعیت اضطراری ، باید به توافقاتی با دولت دست یابد. حزب راست گرای افراطی بوکس نیز با این طرح مخالفت کرده و اعتقاد دارد دولت سانچز با اعلام وضعیت اضطراری در کشور در حقیقت به دنبال پیاده کردن "برنامه چاویزیسم " برای اسپانیا است.

از سوی دیگر احزاب ملی‌ گرای کاتالونیا و باسک که همیشه حامی‌ دولت بودند ، اعلام کردند که رای آنها به این تمدید منفی‌ خواهد بود. دلیل عمده این مخالفت ها تاثیر قرنطینه و شرایط اضطراری بر فعالیت های اقتصادی و صنعتی است.

نخست وزیر اسپانیا سه شنبه شب هفته گذشته در کنفرانسی مطبوعاتی برنامه جدید کاهش تدریجی‌ قرنطینه برای بازگشت به وضع عادی در کشور را اعلام کرد .

پدرو سانچز در این رابطه اشاره کرد که بر خلاف آنچه که کشورهای دیگر انجام داده اند ، در اسپانیا کاهش قرنطینه بر اساس تقویم نخواهد بود بلکه بر اساس اهداف‌ انجام خواهد گرفت و هنگامی که این اهداف‌ (نشانگرهای اپیدمیولوژیکی و بهداشتی )، ایفا گردند به مرحله انعطاف پذیرتری پیشرفت می‌ شود .

 وی توضیح داد که در مجموع شرایط اضطراری چهار مرحله و حداقل هشت هفته خواهد بود اما در همه مناطق به طور یکنواخت اجرا نخواهد شد بلکه هر استان ، شهر یا محله که زودتر به اهداف برسد مرحله بعدی را زودتر آغاز خواهد کرد.

سانچز با تاکید بر این که در طول این هشت هفته ، تردد بین مناطق یا استانها ممنوع خواهد بود ، تصریح کرد که اگر همه چیز خوب پیش برود ، اسپانیا می‌ تواند در اواخر ماه ژوئن به وضع عادی بازگردد .

وی از سوی دیگر اشاره کرد که استفاده از ماسک تا زمانی‌ که یک واکسن یا درمانی برای بیماری کرونا یافته شود ، اجباری خواهد بود .

به گفته وی ، تا قبل از سال ۲۰۲۱ ، واکسن یا درمانی برای بیماری کرونا وجود نخواهد داشت .

برنامه دولت اسپانیا برای مقابله با کرونا به شرح زیر اعلام شد که در مرحله صفر با مقدماتی و آماده سازی از روز دوم می  (۱۳ اردیبهشت ) آغاز شد و  مردم پیاده روی و انجام ورزش به طور انفرادی را اجرا می کنند.

در برنامه اول  ، مغازه های کوچک تحت تدابیر شدید ایمنی ( دو متر فاصله اجتماعی )، بازگشایی خواهند شد .کافه ها و رستوران ها می‌ توانند تا ۴۰ درصد ظرفیت خود در بیرون از این مکان ها را سرویس ارایه دهند و هتل ها نیز می‌ توانند بجز مناطق مشترک ، سایر اماکن خود را باز کنند. کلیسا ها و ارامگاه ها نیز تا یک سوم ظرفیت خود باز خواهند بود.

در مرحله دوم، اجازه داده خواهد شد تا لیگ های حرفه ای ورزشی ، سالن های سینما ، تئاتر ، مراکز فرهنگی و هنری ، موزه ها و سالن های کنفرانس با یک سوم ظرفیت فعالیت داشته باشند.

مرحله سوم ، تردد ها بین استان ها انعطاف پذیر خواهد بود . مغازه ها می‌ توانند با ۵۰ درصد ظرفیت فعال باشند.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی وزارت تامین اجتماعی، در ماه آوریل ( تا ۱۱ اردیبهشت) بیش از ۵۰۰ هزار موقعیت شغلی از دست رفته و رقم تقریبی تعداد افرادی که در این ماه بیکار شدند ۳۰۰ هزار نفر بوده است.

از زمان آغاز قرنطینه در اسپانیا، در مجموع ۹۵۰ هزار موقعیت شغلی از یین رفته و ۶۰۰ هزار نفر بیکار شده اند. در ماه آوریل هزینه دولت برای پرداخت حقوق بیکاری رکورد تاریخی ۴ میلیارد و ۵۱۲ میلیون یورو را بر جای گذاشت.

از سوی دیگر ، آمار وزارت صنعت اسپانیا بر اساس نظر سنجی که این وزارتخانه به شکل ماهانه منتشر می شود ، پیش بینی های صندوق بین المللی پول را در باره وخامت وضعیت اقتصاد اسپانیا تایید می کنند.

بر اساس این آمار مربوط به ماه آوریل ، اسپانیا یکی از کشورهایی است که بیشترین آسیب را نه تنها در زمینه بهداشت و درمان بلکه در بخش اقتصاد به دلیل ساختار تولید خود متحمل می شود.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت اسپانیا،  موارد ابتلا به ویروس کرونا در این کشور تا ظهر روز سه شنبه ۱۶ اردیبهشت  ۲۱۹ هزار و ۳۲۹ نفر و شمار جان باختگان نیز به ۲۵ هزار و ۶۱۳ نفر رسیده است. و ۱۲۳ هزار و ۴۸۶ نفر نیز بهبود یافتند.

این در حالیست که برخی آمار ها می گویند که موارد ابتلا به ویروس کرونا در این کشور بیش از ۲۵۰ هزار نفر و شمار جان باختگان نیز به ۲۵ هزار و ۶۱۳ نفر رسیده و بیش از ۱۵۴ هزار نفر معالجه شده اند.

شمار قربانیان کرونا در اسپانیا در ۲۴ ساعت گذشته ۱۸۵ نفر که مشابه آمار روز ماقبل بوده است. تعداد موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا نیز ۸۶۷ نفر اعلام شده که برای سومین روز متوالی زیر یکهزار نفر گزارش شده است.

اسپانیا با گسترش شیوع کرونا، از  ۱۳ مارس (۲۳ اسفند )، وضعیت اضطراری اعلام  و این وضعیت را هر دو هفته تمدید کرده است. این کشور با ۴۶.۷ میلیون نفر جمعیت خروج شهروندان از خانه را به جز برای خرید مایحتاج ضروری، دارو یا رفتن سر کار(مشاغل  ضروری )، ممنوع کرد.

رستوران‌ها، کافه ها، سینماها، باشگاه های شبانه و همچنین کسب و کارهای غیرضروری بسته شدندو از مردم  خواسته شدکه  سفرها به خصوص بین شهری را کاهش دهند.

این کشور کلیه موزه ها، مراکز فرهنگی و ورزشگاه ها را بست، رستوران ها و کافه ها فقط می‌توانند برای تحویل غذا به مشتریان در خانه فعالیت کنند،  مراکز ضروری مثل بانک‌ها و پمپ بنزین ها باز هستند و کلیه مقاطع تحصیلی‌ و آموزشی چند روز قبل از اعلام وضعیت فوق العاده تعطیل شدند.

همچنین  ورود خودروها از مرز فرانسه و پرتغال به اسپانیا ممنوع شد و فقط شهروندان اسپانیا و کسانی که در کشورهای همسایه کار می‌کنند، حق عبور از مرز را دارند. و تنها پرواز هواپیمای حوزه شنگن ازاد بوده و دیگر مناطق ممنوع است.