آماده به رسمیت شناختن الحاق کرانه باختری هستیم

«دیوید فریدمن» سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی امروز (چهارشنبه) گفت ایالات متحده آماده است در عرض چند هفته آینده، ضمیمه شدن مناطق شهرک‌های صهیونیست‌نشین در کرانه باختری به دیگر بخش‌های اراضی اشغالی را به رسمیت بشناسد.

اخبار بین الملل-فریدمن در مصاحبه با نشریه «اسرائیل هیوم» توضیح داد اگر کابینه جدیدی در تل‌آویو تشکیل شود و آغاز فرایند الحاق را اعلام کند، آمریکا نیز آن را به رسمیت می‌شناسد.

به نوشته وبگاه «تایمز اسرائیل»، وی در این باره اظهار داشت: «وقتی که فرایند نقشه‌کشی تمام شود، وقتی که کابینه اسرائیل موافقت کند ساخت‌وساز را در بخش‌هایی از منطقه ج [کرانه باختری] که تحت اداره آنها نیست متوقف کند و زمانی که نخست‌وزیر [اسرائیل] بپذیرد با فلسطینی‌ها بر مبنای طرح ترامپ مذاکره کند، ما هم حکومت اسرائیل بر بخش‌هایی [از کرانه باختری] را که در این طرح است به رسمیت می‌شناسیم».

این دیپلمات آمریکایی ضمن اشاره به حمایت اقشار مختلف صهیونیست از طرح «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا موسوم به «معامله قرن»، تاکید کرد تصمیم‌گیری درباره الحاق اراضی مذکور به خود تل‌آویو ربط دارد اما اگر بخواهند آن را اجرا کنند، واشنگتن نیز می‌پذیرد.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز هفته قبل به تایمزاسرائیل گفته بود: «همانطور که تا الان به صراحت گفته‌ایم، آماده هستیم تا اقدامات اسرائیل برای اعمال حاکمیت بر مناطقی در کرانه باختری که قرار است بخشی از آن شوند، بپذیریم». (جزئیات بیشتر)

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «بنی گانتز» رئیس حزب آبی و سفید ماه قبل بر سر تشکیل کابینه فراگیر توافق کردند و از جمله موارد مورد توافق آنها آغاز الحاق دره اردن (غور اردن) و شهرک‌های صهیونیستی در کرانه باختری از ماه ژوئیه است.

بر اساس برآوردهای فلسطینی، الحاق اراضی کرانه باختری به فلسطین اشغالی به حدود ۳۰ درصد از کل مساحت آن خواهد رسید.