2019 رکورددار کودکان آواره بر اثر جنگ

بر اساس جدید‌ترین گزارشی که از سوی صندوق کودکان سازمان ملل متحد ( یونیسف ) روز گذشته اعلام شد، در سال 2019، حدود 19 میلیون کودک در سراسر جهان، در کشور‌های خود به دلیل در‌گیری‌ها و خشونت‌ها آواره شده‌اند که از این تعداد، برخی از آنان برای سال‌ها بی‌خانمان مانده‌اند.

اخبار بین الملل-در پایان سال 2019، حدود 46 میلیون نفر از مردم جهان در کشور‌های خود به دلیل خشونت‌ها و درگیری‌ها آواره و بی‌خانمان‌ شدند که 19 میلیون نفر از این جمعیت فقط کودک بوده‌اند که در وطن‌های خود آواره شده‌اند.

بر اساس این گزارش، میلیون‌ها نفر دیگر نیز با حوادث و فاجعه‌های دیگر مانند حوادث طبیعی آب‌وهوایی مثل سیل و طوفان آواره شده‌اند و مجبور به ترک وطن و جوامع خود شده‌اند. این کودکان در میان آسیب‌پذیر‌ترین افراد در جهان هستند و ویروس کرونا که همچنان در حال گسترش در سطح جهان است آسیب‌های بیشتری را به این کودکان‌ وارد خواهد کرد و ناامیدی را برای زندگی آنان به همراه خواهد داشت.

«هنریتا فور»، مدیر اجرایی یونیسف در این باره گفته است: «میلیون‌ها کودک بی‌خانمان در جهان بدون ایمنی و مراقبت‌های درمانی هستند. زمانی که بحران‌های جدید مانند ویروس کرونا ظهور پیدا می‌کنند، این کودکان بسیار آسیب‌پذیر هستند. ضروری است که کشور‌ها و شرکت‌هایی که امور بشر‌دوستانه انجام می‌دهند با یکدیگر همکاری کنند و این کودکان را ایمن و سلامت نگه دارند و آموزش آنها را همچنان ادامه دهند.»

به نوشته خبر‌گزاری شین‌هوآ، کودکانی که در کشور‌های خود آواره شده‌اند حتی دسترسی به نیازهای پایه را نداشته‌اند و و در معرض خطر کودک‌آزاری، سوء‌استفاده و حتی قاچاق قرار دارند. این کودکان همچنین می‌توانند به کودکان کار تبدیل شوند یا با کودک‌همسری و یا جدایی از خانواده‌های خود مواجه شوند که همه این مسائل سلامتی و ایمنی این کودکان را تهدید خواهد کرد.

بر اساس گزارش این خبر‌گزاری چینی، از 12 میلیون کودک بی‌خانمان در سال 2019، 3.8 میلیون کودک بر اثر خشونت و درگیری آواره شده‌اند و 8.2 میلیون نفر دیگر نیز بر اثر فجایع و حوادث طبیعی که بیشتر مرتبط به آب و هوا بوده، بی‌خانمان و آواره شده‌اند.

یونیسف در بیانیه‌ای خواستار سرمایه‌گذاری‌های استراتژیک و همکاری‌های یکپارچه کشور‌ها، جوامع مدنی، بخش‌های خصوصی، نهاد‌های بشردوستانه و حتی خود کودکان شده تا عواملی که باعث بی‌خانمانی مردم جهان به خصوص کودکان در کشور‌ها خود می‌شوند را بر طرف کنند؛ این عوامل خشونت و سوء‌استفاده از این کودکان هستند. 

یونیسف همچنین از دولت‌ها در سراسر جهان خواسته که اقداماتی محکم برای ارائه کمک و مراقبت و دسترسی به نیاز‌های ضروری تمام کودکان بی‌خانمان و خانواده‌های آنان انجام دهند.