از سرگیری روابط دیپلماتیک یونان با سوریه

با تصمیم جدید وزارت خارجه یونان ، این کشور روابط دیپلماتیک خود با سوریه را از سرمی‌گیرد، اقدامی که توازن قوا در منطقه مدیترانه را به نفع یونان تغییر می‌دهد.

اخبار بین الملل- به نوشته وبگاه «گریک ریپورترز» وزارت خارجه یونان  روز چهارشنبه در بیانیه ای اعلام کرد سفیر سابق یونان در سوریه و روسیه، به عنوان نماینده ویژه یونان در امور سوریه منصوب شد. «نیکوس دانیاس» وزیر خارجه یونان در توییتی بدین منظور تایید کرد که روابط با سوریه به طور تدریجی  در حال برقراری است.

وزارت خارجه یونان در این بیانیه افزود: «این دستور شامل تماس با مخاطبان بین المللی سوریه و اقدامهای بشردوستانه و هماهنگی برای بازسازی این کشور است.»

روابط یونان با سوریه از سال 2012 به این سو قطع شد و یونان دلیل آن را نگرانیهای امنیتی عنوان کرد. گفته می‌شود  یونان این مسئله را به اطلاع نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه نیز رسانده است.

این رسانه در تحلیلی نوشت، از سرگیری روابط آتن با دمشق، توازن قوا در شرق مدیترانه را به نفع یونان خواهد کرد زیرا ترکیه رقیب یونان، در آن منطقه متحدی جز اخوان المسلمین ندارد و تلاشهای هشت ساله ترکیه برای سرنگون ساخت دولت «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه از طرق مختلف از جمله حمله به «ادلب» و حمایت از گروه های تروریستی  نتیجه ای در برنداشته است.

وزارت دفاع ترکیه به تازگی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که عملیات‌های امنیتی و صلح‌بانی آنها در کشورهای سوریه، لیبی و شرق دریای مدیترانه همچنان ادامه دارد. این وزارتخانه در این بیانیه گفت که در جریان عملیات‌های نظامی برون‌مرزی طی ۱۵ روز اخیر، ۶۳ عنصر تروریستی را از پای درآورده‌اند.

وزارت دفاع ترکیه با اشاره به از پای درآوردن تعدادی از اعضای شبه‌نظامیان کُرد در شمال سوریه، مدعی شد که عزم و جدیت ترکیه در سوریه با هدف تأمین امنیت مرزهای خود، با تمام قدرت پیش می‌رود.