موافقت ترامپ با پیشنهاد پوتین

جان سالیوان، سفیر آمریکا در روسیه اعلام کرد دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا با پیشنهاد ولادیمیر پوتین، همتای روس خود برای برگزاری نشست سران ۵ کشور هسته‌ای عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل موافقت کرده است.

اخبار بین الملل- سالیوان روز چهارشنبه در مصاحبه‌ای با خبرگزاری اینترفکس گفت رئیس جمهور آمریکا این پیشنهاد را خوب ارزیابی و با آن موافقت کرده است.

سفیر آمریکا در روسیه گفت ما پیام دونالد ترامپ را به ولادیمیر پوتین تحویل دادیم. ایده برگزاری نشست ۵ کشور هسته‌ای عضو شورای امنیت خوب ارزیابی شد. در حال حاضر موضوعات مربوط به سازوکار و دستورعمل آن در دست بررسی قرار دارد.

رئیس جمهور روسیه در ماه ژانویه در جریان سفری به سرزمین‌های اشغالی اعلام کرد سران کشور‌های روسیه، آمریکا، چین، انگلیس و فرانسه باید امسال نشستی را برگزار کنند و افزود ۵ قدرت هسته‌ای دنیا مسئولیت ویژه‌ای را در قبال حفظ انسانیت دارند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در ماه مارس اعلام کرد کشور‌های فرانسه، چین و آمریکا موافقت خود را با برگزاری این نشست اعلام کردند.

سفیر آمریکا در روسیه همچنین اعلام کرد واشنگتن قصد دارد به زودی مذاکرات کنترل تسلیحاتی با روسیه از جمله در خصوص پیمان استارت نو، که زرادخانه‌های راهبردی دو کشور را محدود کرده و در فوریه آینده منقضی می‌شود، را آغاز کند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز روز چهارشنبه اعلام کرد به همتای روس خود اعلام کرد واشنگتن برای پیشبرد امنیت خود و متحدانش آماده است تا وارد مذاکرات تسلیحاتی شود.