جزئیات گفت‌وگوی تلفنی پوتین و آبه شینزو

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و آبه شینزو، نخست وزیر ژاپن در تماسی تلفنی درباره مسائل دوجانبه به ویژه همکاری‌های اقتصادی و تجاری با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

اخبار بین الملل-کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد که در این تماس نخست وزیر ژاپن ۷۵امین سالروز پیروزی روسیه در جنگ بزرگ ملی را تبریک گفت.

بر اساس این بیانیه، دو طرف در این تماس تلفنی درباره همکاری‌های دوجانبه به ویژه همکاری‌های اقتصادی و تجاری و همکاری در زمینه مبارزه با بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا رایزنی کردند.

پوتین و آبه در این تماس بر تداوم ارتباطات میان دو کشور در عرصه‌های مختلف بلافاصله پس از بازگشت امور به حالت طبیعی خود توافق و تاکید کردند.

همچنین  دو طرف درباره راهکار‌های مقابله با انتشار ویروس کرونا گفت‌وگو و بر توسعه برنامه‌های همکاری میان هیئت‌های درمانی و بهداشتی دو کشور تاکید کردند.

براساس آمار رسمی اعلام شده از سوی ستاد مبارزه با گسترش کرونا در روسیه تاکنون ۱۷۷ هزار و ۱۶۰ نفر به کرونا مبتلا شده‌اند و آمار کل جانباختگان کرونا به ۱۶۲۵ نفر رسیده است.

در ژاپن نیز تاکنون بیش از ۱۴ هزار نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، که از این تعداد ۴۳۰ نفر جان باختند.

در ویدئوکنفرانس «واکنش جهانی به کرونا» که روز (سه‌شنبه) و بدون حضور آمریکا که خود مدعی ساخت واکسن است برگزار شد، ۱۴ کشور و کمک‌کننده در اتحادیه اروپا و کشور‌هایی همچون آفریقای جنوبی، عربستان سعودی، مکزیک و کانادا شرکت داشتند و وعده دادند برای تولید واکسن ویروس کرونا، ۸ میلیارد دلار کمک کنند.

با وجود جمع‌آوری وجوه، کارشناسان عقیده دارند شاید واکسن تا اواسط سال ۲۰۲۱ هم تولید نشود.