"یهودستیزی در آلمان در حال نهادینه شدن است"

در حالی که رهبران آلمان در حال آماده شدن برای گرامیداشت هشتم مه به مناسبت " روز آزادی " (روز تسلیم ژنرال‌های آلمانی در سال ۱۹۴۵) هستند، بسیاری از یهودیان نگران محبوبیت راستگرایی افراطی در این کشور هستند.

اخبار بین الملل- به گزارش خبرگزاری رویترز، یوزف شوستر، رییس شورای مرکزی یهودیان در آلمان اظهار کرد: دولت آلمان مسئولیت خود را در قبال آنچه در دوران نازی‌ها رخ داده، می‌داند اما اگر آلمان را کشوری متشکل از همه شهروندان و ساکنانش ببینید و از ما بپرسید که آنان از تاریخ درس گرفته‌اند یا خیر، باید بگویم که هرگز در این باره قانع نشده‌ و مطمئنا ‌اکنون نیز نیستم.

شوستر همچنین درباره اینکه یهودی‌ستیزی به بخشی پذیرفته شده در زندگی در آلمان تبدیل شده، ابراز نگرانی کرد.

وی افزود، فراموشی خطرناکی درباره تاریخ در میان قشر جوان وجود دارد.

 او در این باره گفت: جنگ جهانی دوم در ذهن آنان مفهومی است که به اندازه امپراتوری آلمان دور است. اگر حدود نیمی از افراد جوان با کلمه "آشویتس" آشنا نیستند، یک جای کار می‌لنگد.

یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۸ نشان داد که ۴۰ درصد از افراد ۱۸ تا ۳۴ ساله در آلمان چیزی درباره آنچه "هولوکاست" می‌خوانند نمی‌دانند یا اطلاعات اندکی درباره آن دارند. دولت آلمان پس از انتشار این نظرسنجی درباره نتایج آن هشدار داد. این در حالی است که نظرسنجی‌های دیگری نیز در سال‌های اخیر نتیجه‌ای مشابه را نشان داده‌اند.