آمریکا از تصویب قطعنامه شورای امنیت درباره کرونا جلوگیری کرد

آمریکا از رای گیری بر سر قطعنامه مبارزه جهانی علیه شیوع ویروس کووید-۱۹ در شورای امنیت سازمان ملل جلوگیری کرد.

اخبار بین الملل-یک منبع دیپلماتیک ضمن اعلام این خبر گفت آمریکا روز جمعه بدون آنکه توجیهی برای این اقدام خود داشته باشد، از رای گیری در این خصوص جلوگیری کرد.

پیش نویس قطعنامه مبارزه جهانی با ویروس کرونا از سوی فرانسه و تونس تهیه شد، ولی با اقدام آمریکا برای ممانعت از رای گیری در خصوص آن، با تعیین مهلتی برای اعتراض و اصلاحات در بین اعضای شورای امنیت فعلا مسکوت ماند. در صورت عدم وجود هرگونه اعتراض، پیش نویس نهایی می‌شد و برای رأی گیری ارائه می‌شد.

یک مسئول در شورای امنیت سازمان ملل هفته گذشته در جمع خبرنگاران اعلام کرد مذاکرات در خصوص این قطعنامه از ماه آوریل به بن بست رسید، زیرا دو کشور عضو شورای امنیت نتوانستند در این خصوص به توافق برسند. در پیش نویس این قطعنامه بر ضرورت افزایش همکاری‌های بین المللی و توقف فوری خشونت‌ها در تمامی کشور‌ها در بحبوحه شیوع کرونا تاکید شده است. همچنین در این قطعنامه از سازمان جهانی بهداشت، که مورد اتهام زنی از سوری دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا قرار گرفته، به عنوان یک نهاد بی طرف یاد شد.

رئیس جمهور آمریکا در ماه آوریل اعلام کرد به دلیل جانبداری سازمان جهانی بهداشت از چین در هنگامه شیوع کرونا، کمک‌های مالی واشنگتن به این نهاد وابسته به سازمان ملل را قطع می‌کند. با این حال ترامپ روز گفت به زودی خبر‌های جدید در این باره اعلام می‌شود.