مردم فرانسه نگران کمبود ماسک هستند

سندیکای پزشکان در فرانسه، ادعای دولت در خصوص تهیه ماسک به اندازه کافی برای دوران خروج از قرنطینه را نادرست توصیف کرد.

اخبار بین الملل-انگلیس پس از آمریکا، بیشترین قربانیان اپیدمی کووید-۱۹ را به خود اختصاص داده است. در این کشور بیش از ۳۱ هزار نفر جان خود را بر اثر ابتلا به این ویروس از دست داده اند. تعداد قربانیان در ایتالیا نیز در روز جمعه از مرز ۳۰ هزار نفر عبور کرد. فرانسه در روز جمعه از جان باختن ۲۴۳ نفر دیگر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا خبر داد و تعداد قربانیان در این کشور در مجموع به ۲۶ هزار ۲۳۰ نفر رسید. اما به هر ترتیب اوضاع رو به بهبود است. از این پس، هدف، جلوگیری از شکل گیری موج دوم اپیدمی، پس از آغاز روند خروج از قرنطینه از روز دوشنبه است. در فرانسه استفاده از ماسک در بخش حمل و نقل عمومی اجباری است. اما آیا مقامات دولتی می‌توانند برای همه ماسک تهیه کنند؟

گزارشگر این شبکه گفت: این یکی از راهبردی‌ترین پرسش هاست: فرانسه چه تعداد ماسک در اختیار دارد؟ دولت ذخیره ماسک خود را کافی توصیف کرده است. اما دولتمردان به این مسئله که چه تعداد ماسک در اختیار دارند، اشاره نمی‌کنند. آن‌ها فقط می‌گویند که از روز دوشنبه، فرانسه هر هفته ۱۵۰ میلیون ماسک یک بار مصرف دریافت می‌کند و این ماسک‌ها به طور گسترده‌ای در بخش بهداشت و درمان و خانه‌های سالمندان توزیع می‌شوند. به گفته دولت، ۵۰ میلیون ماسک قابل شستشو قرار است به بخش دولتی و شرکت‌ها تحویل داده شود تا بین مردم توزیع و یا به آن‌ها فروخته شوند.

«آنژ پانیه - روناشِر» وزیر اقتصاد فرانسه گفت: از یازدهم ماه مارس، فرانسه هر هفته ۲۰۰ میلیون ماسک دریافت می‌کند. این تعداد برای رفع همه نیاز‌ها کافی است.

گزارشگر افزود:، اما آیا این تعداد ماسک کافی خواهد بود؟ طبق محاسبات سندیکای پزشکان، این تعداد ماسک کافی نیست.

دکتر «ژروم مارتی» رئیس سندیکای پزشکان موسوم به یو اف ام ال UFML گفت: اگر ۴۵ تا ۵۰ میلیون فرانسوی روزانه ۳ ماسک مصرف کنند، ۱۵۰ میلیون ماسک در یک روز مصرف خواهند کرد. در حالی که با ما از تهیه ۲۰۰ میلیون ماسک در هفته صحبت کرده‌اند.

گزارشگر ادامه داد: در حقیقت دولت برای رفع نیازها، روی ماسک‌های قابل شستشو حساب کرده است. مصرف کنندگان می‌توانند هر یک از این ماسک‌ها بین ۱۰ تا ۱۵ بار بشویند. به این ترتیب هر هفته ۷۵۰ هزار عدد ماسک قابل شستشو نیاز است.

گزارشگر افزود: از روز دوشنبه، اولین روز خروج از قرنطینه، در سراسر فرانسه استفاده از ماسک در بخش حمل و نقل عمومی اجباری است و همه روزه ۱۰ میلیون ماسک در این بخش مصرف خواهد شد.