بمب های سعودی میهمان سفره های افطار مردم یمن

مردم مسلمان و مظلوم یمن در ماه رمضان نیز از بمب های سعودی خلاصی ندارند و این در حالی است که شیوع بیماری کرونا نیز بر مشکلات یمنی ها افزوده است.

اخبار بین الملل-در حالی که تجاوز ائتلاف عربی – آمریکایی به سرکردگی عربستان به یمن وارد ششمین سال خود شده و این جنگ خانمان سوز بزرگترین فاجعه انسانی قرن را در این کشور اسلامی رقم زده است، شیوع ویروس کرونا در یمن نیز مزید بر علت شده تا جایی که صدای مقامات سازمان ملل را از ادامه جنگ یمن درآورده است.

هرچند با توجه به امکانات بسیار محدود یمنی‌ها برای شناسایی ویروس کرونا، تاکنون فقط ۳۴ بیمار کرونایی در این کشور شناسایی شده‌اند که ۷ نفر از آن‌ها هم فوت کرده‌اند، اما انتشار اخبار غیر رسمی حکایت از آن دارد که ویروس کرونا بسیاری از مردم این کشور جنگ زده را به خود درگیر کرده است.  

یک کارشناس امور سازمان ملل متحد با هشدار به سازمان بهداشت جهانی از شیوع ویروس کرونا در یمن و پیامدهای منفی آن به دلیل جنگی که بر این کشور تحمیل شده، تاکید کرده که مردم یمن تحمل مواجه شدن با ویروس کرونا را ندارد.

عبدالحمید صیام هشدار داده که بیماری کووید ۱۹ برای بیش از نیمی از ساکنان مردم جنگ زده یمن پیامدها و تاثیرات منفی به دنبال خواهد داشت و این کشور فاجعه زده را با مشکلات بیشتری رو به رو خواهد کرد.

وی با بیان این که تاسیسات زیربنایی بخش بهداشت یمن ویران شده و یمن تاب تحمل مواجه شدن با بیماری کرونا را ندارد، گفته است که بیش از ۱۶ میلیون یمنی (از جمعیت ۲۶ میلیونی) کمک‌های بشردوستانه دریافت می‌کنند و شیوع کرونا در یمن منحصر به منطقه خاصی نیست، بلکه سراسر این کشور را فرا خواهد گرفت و با توجه به مهاجرت کادر پزشکی و درمانی این کشور، اوضاع از شرایط نابسامان کنونی نیز بدتر خواهد شد.

 صندوق جمعیت ملل متحد هم چهارشنبه شب (به وقت محلی) با صدور بیانیه‌ای نسبت به احتمال مرگ ۴۸ هزار زن باردار یمنی به دلیل بسته‌ شدن مراکز بهداشتی و درمانی در این کشور به دلیل کمبود منابع مالی هشدار داد. این نهاد بین المللی افزوده که برای نجات جان آن‌ها به کمک فوری مالی به ارزش ۵۹ میلیون دلار تا پایان سال ۲۰۲۰ نیاز است.

صندوق جمعیت ملل متحد همچنین تاکید کرده که برای مقابله با شیوع کرونا در یمن و حمایت از کادر درمانی و ارائه خدماتی بهداشتی و درمانی به زنان و کودکان این کشور به ۲۴ میلیون دلار دیگر نیاز است.

سازمان جهانی بهداشت ضمن هشدار نسبت به شیوع کرونا در یمن، اعلام کرد که ویروس کرونا به طور گسترده در این کشور فراگیر می‌شود.

سازمان صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) نیز چندی پیش هشدار داد که بیش از ۵ میلیون کودک زیر پنج سال در یمن با تهدید شدید وبا و اسهال حاد (AWD) روبرو هستند، زیرا این کشور همچنان از اواسط آوریل (فروردین-اردیبهشت) تاکنون شاهد باران‌های سنگین بوده است.

یونیسف اعلام کرده که از ژانویه سال ۲۰۲۰ (دی-بهمن۱۳۹۸) بیش از ۱۱۰ هزار مورد مظنون وبا در ۲۹۰ منطقه از ۳۳۱ منطقه یمن ثبت شده است که کودکان زیر ۵ سال یک چهارم این موارد را تشکیل می‌دهند.

از مشکلات دیگر و اساسی مردم یمن، محاصره همه جانبه این کشور اسلامی فقیر می‌باشد، محاصره‌ای که در ماه مبارک رمضان از سوی سعودی‌ها و هم پیمانان آمریکایی – اماراتی آن تشدید شده و مردم مسلمان و روزه دار یمن را با مشکلات عدیده‌ای روبه رو کرده است.  

یمن بیش از ۶ سال است زیر آتش حملات ائتلاف سعودی قرار دارد و در طول این مدت، علاوه بر کشته یا زخمی شدن هزاران یمنی، زیرساخت‌های مهم این کشور به ویژه زیرساخت‌های پزشکی و بهداشتی آن بشدت آسیب دیده و اکنون با شیوع کرونا و سایر بیماری‌ها، شرایط فاجعه‌باری پیش‌ روی مردم یمن است.

تجاوز عربستان به یمن تاکنون صدها میلیارد دلار خسارت به دنبال داشته و تاکنون بیش از یکصد هزاران یمنی که ۸۵ هزار نفر آن‌ها کودک بوده‌اند در اثر جنگ و پیامدهای ناگوار آن به شهادت رسیده‌اند و بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، قحطی در یمن به بزرگ‌ترین فاجعه انسانی در جهان تبدیل شده است.

عربستان از ۲۱ فروردین ماه در اقدامی نمایشی آتش بس یک طرفه در جنگ یمن اعلام کرده و این درحالی است که پس از این تاریخ به ویژه در ماه مبارک رمضان بمب افکن‌های متجاوز سعودی صدها بار مناطق مختلف یمن به ویژه مناطق مسکونی این کشور را بمباران کرده و خون دهها بی‌گناه یمنی روزه دار را ریخته‌اند و این در حالی است که شیوع بیماری کرونا نیز مزید بر علت شده و مردم جنگ زده و در محاصره همه جانبه یمن را با مشکلات بی‌شماری مواجه کرده است.