بحران کرونا و جامعه سالمند ژاپن

ژاپن که جمعیت سالمند نسبتا زیادی برخوردار است به دلیل همه گیری کرونا با مشکلات عدیده ای برای حفاظت از این قشر مواجه شده است.

اخبار بین الملل-جامعه سالمندان از شکنندگی زیادی در برابر کرونا برخوردار هستند و این مساله همواره چالشی بزرگ برای ژاپن در این شرایط حساس بوده است سالمندان مدت ها است به دلیل اعلام وضعیت اضطراری از خانه ها خارج نمی شوند و یا اینکه ارتباطات خود را به حداقل رسانده اند.

سالمندان ژاپنی هم در صورت بیرون آمدن از خانه و هم در شرایطی که زیاد در خانه ها بمانند می توانند با مشکل روبرو شوند و به همین دلیل جامعه سالمندان در ژاپن از شکنندگی بیشتری نسبت به اقشار دیگر در برابر کرونا برخوردار است.

دولت آبه شینزو نخست وزیر ژاپن اعلام کرد که وضعیت اضطراری در ۴۷ منطقه در سراسر کشور که روز چهارشنبه ششم می ( ۱۷ اردیبهشت) پایان یافته است تا پایان ماه جاری میلادی ادامه خواهد یافت.

بیشتر قربانیان ویروس کرونا افراد بالای ۶۵ سال بوده اند پیرها و سالمندان در کشورهای مختلف بخصوص در سنین ۸۰ سالگی با خطر جدی تری در مقابل این ویروس روبرو هستند از سوی دیگر اگر این سالمندان برای مدت طولانی در خانه بمانند و بدن هایشان کم تحرک شود با مشکلات فیزیکی روبرو خواهند شد.

از سوی دیگر سالمندان به ارتباطات بیشتری با دیگران به ویژه با همسایگان و دوستان خود نیاز دارند و تمدید وضعیت اضطراری می تواند برای آنها خبر ناخوشایندی باشد.

روزنامه ژاپن تودی در همین باره نوشته است ماندن زیاد سالمندان در خانه به معنای کاهش ارتباطات با دوستان و دیگران است و این می تواند موجب اختلالات روحی و روانی در آنها شود.

کارشناسان بهداشتی در ژاپن به سالمندان توصیه کرده اند که بجای ارتباط مستقیم با دیگران از پیام های الکترونیکی،  تلفن و شبکه های اجتماعی استفاده کنند ورزش را فراموش نکنند و خوب غذا بخورند.

"هارو اوزاکای" از انجمن پزشکی ژاپن گفت: افراد مسن باید فعالیت های فیزیکی را در خانه ادامه دهند آنها باید بدن خود را فعال نگهدارند و تمرینات ورزشی انجام دهند.

ژاپن ۱۲۶ میلیون نفر جمعیت دارد و بسرعت به یک کشور سالمند تبدیل می شود ۲۸ درصد از کل جمعیت معادل یک نفر از هر چهار نفر در کشور بالای ۶۵ سال سنت دارند.

در ژاپن ۱۶ هزار نفر به کرونا مبتلا شده و ۵۶۰ نفر براثر آن جان باخته اند آمارها نشان می دهد ضریب مرگ و میر برای سنین ۳۰ تا ۵۰ حدود ۱ درصد،  برای سنین ۶۰ نزدیک به ۲ درصد،  برای افراد بالای ۷۰ سال ۶ درصد و افراد ۸۰ سال به بالا ۱۲.۹ درصد است.