تحریم های آمریکا بازگشت سوری ها را با مشکل مواجه کرده است

معاون وزیر امور خارجه سوریه گفت: اعمال تحریم‌های غیرانسانی و غیرقانونی آمریکا علیه سوریه باعث شده تا کشورهای عضو اتحادیه اروپا اجازه فرود هواپیماهای سوری برای بازگشت شهروندان این کشور را در فرودگاههای خود ندهند و این موضوع مشکلاتی را برای بازگشت آنها بوجود آورده است.

اخبار بین الملل-"ایمن سوسان" با بیان این که شیوع ویروس کرونا مشکلات بسیاری را از جمله بسته شدن مرزها و محدود کردن پروازها بوجود آورده و همین امر موجب عدم بازگشت شهروندان سوری از کشورهای اروپایی به وطنشان شده، افزود: اتحادیه اروپا با اقدامات ظالمانه و مجرمانه خود مشکلاتی برای بازگشت شهروندان سوری ایجاد کرده و چاره ای باقی نگذاشته جز اینکه این افراد به یکی از کشورهایی بروند که دولت سوریه بتواند آن‌ها را بازگرداند.  

وی همچنین با اشاره به اینکه دور از واقعیت نیست که اتحادیه اروپا تحریمها علیه سوریه را تجدید کند به ویژه که این اتحادیه دستورات خود را از کاخ سفید می‌گیرد، تصریح کرد: با توجه به اینکه کاخ سفید تصمیم خود را برای تمدید تحریم‌های سوریه اتخاذ کرده، به یقین اتحادیه اروپا نیز از آن پیروی خواهد کرد، زیرا سیاست‌های اتحادیه اروپا فاقد استقلال است و از سوی آمریکا دیکته می‌شود.  

اظهارات سوسان در حالی بیان می‌شود که "دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا تحریم‌های اقتصادی این کشور علیه سوریه را به مدت یک سال دیگر تمدید کرد.  

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سوریه نیوز، دولت آمریکا در بیانیه‌ای که توسط رسانه‌ها منتشر شد، اعلام کرد: این مجازاتها اقدامات محدود کننده‌ای را شامل می‌شود که واشنگتن به ترتیب از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ علیه دمشق اعمال کرده است.  

در همین پیوند،  ۱۰ کشور از جمله روسیه، چین، ایران و سوریه با ارسال نامه رسمی به کمیساریای عالی حقوق بشر خواستار اقدام فوری برای رفع تحریمهای یکجانبه اعمال شده توسط آمریکا بر این کشورها شده‌اند.  

آمریکا از ۱۰سال قبل و پس از حمله تروریستها به سوریه ده‌ها بسته تحریمی را علیه دولت و شخصیتهای سوری اعمال کرده است.  این تحریم‌ها مشکلاتی را در زمینه تامین مواد اساسی مانند فرآورده‌های نفتی، تجهیزات پزشکی و غیره بوجود آورده است.