کرانه باختری اصل نبرد در مرحله فعلی است

«موسی ابومرزوق» عضو دفتر سیاسی حماس اعلام کرد، مقابله با پروژه الحاق کرانه باختری از طریق برنامه‌ای ملی است که اساس آن مقاومت و خروج از مذاکره است.

اخبار بین الملل-ابومرزوق ادامه داد: طرح اسرائیل با اشغال کرانه باختری در سال ۱۹۶۷ و آغاز ساخت شهرک‌ها در غرب و شرق کرانه باختری به شکل انبردستی که به این منطقه فشار وارد می‌کرد، آغاز شد و این منطقه «اغوار» (دره اردن) نامیده می‌شود و ۳۰ درصد کرانه باختری را تشکیل می‌دهد.

وی تصریح کرد: کرانه باختری اصل نبرد در مرحله کنونی ماست و سه میلیون فلسطینی در آن زندگی می‌کنند و ۷۵۰ هزار شهرک‌نشین در شهرک‌ها هستند و در مرکز توافق‌ها میان سازمان آزادیبخش فلسطین «ساف» و رژیم صهیونیستی قرار دارند.

ابومرزوق در ادامه گفت، با اجرای برنامه‌های الحاق اراضی دیگر توافقنامه‌ها معنایی ندارند زیرا دشمن صهیونیستی آنها را زیر پا گذاشته؛ توافقنامه‌هایی که هیچ وقت به نفع فلسطینی‌ها نبوده است.

وی از اجماعی فلسطینی برای رد طرح آمریکایی-اسرائیلی درباره کرانه باختری و شبه اجماعی بین‌المللی در رد این طرح خبر داد و درباره خطرات طرح مذکور گفت، این طرح مسیرهای ارتباطی میان کرانه باختری و شهرها و روستاها و استان‌‎های آن را قطع می‌کند به نحوی که کرانه باختری به ۲۸ قسمت جغرافیایی تقسیم می‌شود که هیچ راهی به جز مسیرهای اسرائیلی و تونل میان آن وجود ندارد. علاوه اینکه مناطق زراعی حاصلخیر، مناطق مقدس، آب‌های شیرین را مصادره می‌کند و کرانه باختری به منطقه‌ای بدون منابع طبیعی برای سه میلیون فلسطینی تبدیل می‌شود.

ابومرزوق ادامه داد، از دیگر خطرات آن جدا کردن ارتباط کرانه باختری از محیط عربی خود از طریق اردن و تسلط کامل اسرائیل بر این منطقه و اهالی آن است.

وی در پایان خواستار لغو تمام توافقنامه‌های امضا شده و لغو شناسایی رژیم غاصب صهیونیستی و نیز تحرک بین‌المللی گسترده برای شکست این طرح شد.