اولین مورد کرونا در ووهان بعد از یک ماه

به رغم کاهش شدید موارد ابتلای روزانه به ویروس کرونا در چین و کره جنوبی و یک رقمی شدن آن، دولت چین امروز از ثبت ۱۴ و کره جنوبی از ثبت ۳۴ مورد جدید ابتلا خبر داد.

اخبار بین الملل-کمیسیون ملی بهداشت چین امروز یکشنبه در ادامه اطلاع‌رسانی‌های روزانه خود درباره وضعیت شیوع ویروس کرونا در این کشور آمار جدیدی از شمار مبتلایان ارائه کرد.

طبق اعلام این نهاد دولتی، طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۴ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در چین ثبت شده است.

یکی از موارد ابتلای جدید، در شهر « ووهان » استان هوبی ثبت شده است؛ شهری که رسانه‌های غربی از آن به عنوان مرکز شیوع  و همه گیری ویروس کرونا یاد کرده‌اند و مقام‌های آمریکایی هم مدعی هستند که کرونا در یک آزمایشگاه‌ آن تولید شده است.

ثبت یک مورد ابتلا در ووهان در حالی انجام شده که در بیش از یک ماه اخیر هیچ مورد ابتلا به کرونا در این شهر ثبت نشده بود.

دو رقمی شدن موارد روزانه کرونا در چین در حالی صورت گرفته که روز قبل تنها یک مورد ثبت شد و ابتلای ۱۴ نفر بیشترین شمار ابتلای روزانه از ۲۸ آوریل (۹ اردیبهشت) بوده است.

دو مورد از مجموع ۱۴ مورد جدید ابتلا، منشا خارجی دارند و ۱۲ مورد بقیه منشا داخلی دارد. ۱۱ مورد تازه ابتلا در استان «جیلین» واقع در شمال شرقی چین ثبت شده است.

با احتساب موارد جدید، مجموع کل مبتلایان به ویروس کرونا در چین به ۸۲۹۰۱ نفر افزایش پیدا کرده و شمار بیماران درمان شده هم به ۷۸۱۲۰ تن رسیده است.

طبق اعلام کمیسیون ملی بهداشت چین، طی ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد فوت مبتلایان به ویروس کرونا ثبت نشده و شمار قربانیان در عدد ۴۶۳۳ ثابت مانده است.

از کره جنوبی هم خبرها از دو رقمی شدن موارد ابتلا به کرونا و شکسته شدن رکورد یک ماهه ابتلا حکایت دارد.

مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های کره جنوبی اعلام کرد، طی ۲۴ ساعت گذشته ۳۴ مورد جدید ابتلا به کرونا ثبت شده که بالاترین میزان ابتلای روزانه در یک ماه اخیر بوده است.

۲۶ مورد از ۳۴ مورد جدید ابتلا در کره جنوبی منشا داخلی داشته و منشا ۸ مورد دیگر، خارجی بوده است.

بنا بر گزارش‌ها، دلیل اصلی دو رقمی شدن دوباره موارد ابتلا در کره جنوبی حضور یک فرد مبتلا به کرونا در چندین باشگاه شبانه بوده است. طی هفته‌های اخیر در کره جنوبی ابتلای روزانه به کرونا یک رقمی و حتی صفر گزارش شده بود. 

مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های کره جنوبی اعلام کرد، ۲۶ مورد جدید ابتلا به کرونا با منشا داخلی در سئول پایتخت این کشور ثبت شده است.

این مرکز همچنین خبر داد که هیچ مورد فوتی بیماران کرونا در کره جنوبی طی ۲۴ ساعت گذشته ثبت نشده و شمار قربانیان در عدد ۲۵۶ ثابت مانده است.

مقام‌های سئول اعلام کردند، لیستی ۱۵۰۰ نفره از افرادی که به باشگاه‌های شبانه پایتخت رفته‌اند، در اختیار دارند و از آنها خواسته‌اند هر کسی که اخیرا به این باشگاه‌ها رفته است خودش را به مدت ۱۴ روز قرنطینه کند و تست کرونا بدهد.

دو رقمی شدن موارد ابتلا در کره جنوبی در شرایطی صورت گرفته که دولت به دنبال بهبود نسبی اوضاع شیوع کرونا برخی از مقررات و محدودیتهای فاصله گذاری اجتماعی را رفع کرده و درصدد بازگشایی کامل مدارس و کسب و کارها است. 

«مون جائه این» رئیس‌جمهور کره جنوبی در نطقی تلویزیونی با اشاره به دو رقمی شدن ابتلای روزانه به کرونا، به مردم کشورش درباره خطر موج دوم شیوع کرونا هشدار داد.

او گفت: «تا زمانی که کار (مقابله با کرونا و مهار آن) تمام نشده، کار ادامه دارد. در حالی که تا آخر باید هوشیاری  کامل را داشته باشیم، هرگز نباید در موضوع پیشگیری از همه گیری گاردمان را پایین بیاوریم».

آقای مون که به مناسبت سومین سال آغاز ریاست جمهوری خود سخنرانی می‌کرد، خطاب به مردم افزود: «ما در یک جنگ طولانی مدت هستیم. من از همه می‌خواهم تا زمانی که وضعیت برطرف نشده از دستورالعملهای مراقبتی و مقررات پیروی کنند حتی بعد از اینکه زندگی روزمره از سرگرفته شد».