موقعیت ترامپ در ایالت‌های مهم انتخاباتی آمریکا متزلزل شد

نتایج نظرسنجی جدید موسسه بروکینگز نشان می‌دهد که موقعیت و محبوبیت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در ایالت‌های مهم این کشور متزلزل شده است.

اخبار بین الملل-در حالی که توجه به موضوع همه گیری ویروس کرونا جلب شده است، رقابت‌ها در انتخابات عمومی این کشور، بی سر و صدا شکل می‌گیرد و خبر‌ها برای دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا عمدتا بد هستند.

پس از حرکت نسبتاً رو به بالا در ماه مارس، میزان حمایت مردمی از نحوه رسیدگی دولت ترامپ به این بیماری و در کل، عملکرد او، به همان نقطه‌ای بازگشت که همزمان با شروع بحران همه گیری ویروس کرونا قرار داشت. یعنی بر اساس نظر سنجی‌های ملی، رئیس جمهور آمریکا بیش از پنج امتیاز از رقیب خود، جو بایدن معاون ریاست جمهوری پیشین آمریکا عقب‌تر است.

نتایج نظرسنجی جدیدی نشان می‌دهد که محبوبیت رئیس جمهور آمریکا، در ایالت‌های خاکستری [هیچ‌کدام از دو حزب اصلی و نامزد‌های آنان پشتیبانی قاطع در آن ایالت ندارد تا بتواند به آرای مجمع گزینندگان آن ایالت اتکا کند]بسیار بیشتر از ایالت‌های غالبا جمهوری خواه یا دموکرات، کاسته شده است؛ بنابراین تعجبی ندارد که بایدن اکنون در ایالت‌های مهم و تعیین کننده - پنسیلوانیا، میشیگان، ویسکانسین، فلوریدا و آریزونا از برتری برخوردار است و در کارولینای شمالی رقابت نزدیکی با ترامپ دارد.

علاوه بر این، در ایالت‌های اوهایو، آیووا، و جورجیا که طبق روال همیشه باید با فاصله زیادی حامی ترامپ باشند، بایدن به طرز شگفت آوری موقعیت بهتری دارد.

با این حال تجربه انتخابات سال ۲۰۱۶ نشان داد، این وضع ممکن است تغییر کند. حال سوال اینجاست که آیا ترامپ محبوبیت خود در میان ائتلافش از دست می‌دهد.

برخی از حامیان ترامپ از جمله پروتستان‌های انجیلی و نیز مرد‌های سفید پوست با تحصیلات دانشگاهی اندک، همچنان به حمایت از ترامپ ادامه می‌دهند. ولی شواهد نشان می‌دهد برخی دیگر از گروه‌های حامی ترامپ در حمایت از او دچار تردید هستند. به عنوان مثال، در انتخابات سال ۲۰۱۶ میلادی، ترامپ با اختلاف ۷ امتیاز، در میان رای دهندگان ۶۵ ساله و مسن تر، از هیلاری کلینتون پیشی گرفت و توانست حمایت ۵۲ درصد مردم را جلب کند.

در عوض، نتایج جدیدترین نظرسنجی شبکه تلویزیونی ان بی سی و نشریه وال استریت ژورنال حاکی از آن است که جو بایدن با اختلاف ۹ امتیاز، حمایت ۵۲ درصد مردم را در برابر ۴۳ درصد ترامپ کسب کرده است.

مشکلات ترامپ در انتخابات سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است. میزان محبوبیت او علاوه بر جمعیت میانسال آمریکا که در انتخابات ۲۰۱۶ تقریبا بالا بود، پایین آمده است. همچنین سطح محبوبیت او در میان زنان سفید پوست طبقه کارگر نیز کم شده است و آنچه بیش از هر چیز مهم است عدم حمایت تحصیل کرده‌های دانشگاهی از اوست. ترامپ برای پیروزی در انتخابات به آرای قاطع سفیدپوستان طبقه کارگر نیاز دارد و آرای مردان سفید پوست این طبقه کافی نیست بلکه به رای زنان و دختران آن‌ها نیز نیاز دارد تا در کاخ سفید باقی بماند.