تظاهرات در چند استان عراق+تصاویر

استان‌های مرکزی و جنوبی عراق که از اول اکتبر ۲۰۱۹ شاهد اعتراض مردمی علیه فساد، بیکاری و نقصان خدمات عمومی به شکل تظاهرات ، راه‌پیمایی، تحصن و اعتصاب بود و همین تظاهرات‌ها موجب شد تا «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر برای مهار اعتراضات و منافع ملی استعفا کند، در پی مهار نسبی شیوع ویروس کرونا ، بار دیگر در برخی از شهرهای عراقی از سر گرفته شده است.

اخبار بین الملل-این‌بار معترضان، مطالبات خود را از طریق دولت « مصطفی الکاظمی » نخست‌وزیر جدید پیگیری می‌کنند. شب گذشته استان‌های نجف اشرف، بغداد و الدیوانیه شاهد از سرگیری اعتراضات جدید بود.

نجف اشرف

به نوشته پایگاه خبری «المعلومه»، شب گذشته نزدیک به هفتصد نفر از معترضان در نزدیکی پل‌های «الاسکان» در نجف اشرف تحصن کردند و از دولت جدید عراق خواستند تا هرچه زودتر، انتخابات زودهنگام را برگزار و درباره کشته شدن شماری از معترضان در جریان اعتراضات اخیر کشور، تحقیق کند.

 

بر اساس این گزارش، معترضان با در دست داشتن پرچم‌های عراق و سر دادن شعار از دولت الکاظمی خواستند تا هرچه سریعتر با تایید قانون انتخابات جدید، هرچه زودتر، زمان برگزاری انتخابات زودهنگام را اعلام کند و درباره کشته شدن شماری از معترضان در جریان تظاهرات‌های اکتبر تحقیق و موضوع انحصار اسلحه در دستان دولت را پیگیری کند.

بغداد

یک منبع آگاه از تلاش شماری از معترضان میدان التحریر بغداد برای پیشروی به سوی منطقه امنیتی «الخضراء» در پایتخت خبر داد.


 

بر اساس این گزارش، شماری از تظاهرات‌کنندگان در میدان التحریر، خود را به مانع دوم موجود در پل الجمهوریه رساندند و تلاش کردند با عبور از این پل خود را به منطقه سبز بغداد برسانند. اما نیروهای امنیتی ناگزیر شدند با استفاده از بمب‌های صوتی مانع این امر شوند و گفته می‌شود که دست‌کم 10 نفر از معترضان در درگیری با نیروهای امنیتی زخمی شدند..

الدیوانیه

به نوشته بغداد الیوم، معترضان در الدیوانیه خواستار برکناری استاندار خود شدند و اعلام کردند که به دولت الکاظمی فرصت می‌دهند که به این مطالبه پاسخ دهد. برخی از معترضان نیز خواستار محاکمه دولت «عبدالمهدی شدند.

پایگاه خبری «شفق نیوز» نیز از بسته شدن جاده اصلی دیوانیه-نجف از سوی معترضان خبر داد.

واسط 

معترضان در استان واسط نیز خواستار «سرنگونی نظام سیاسی» شده و از سقوط دولت محلی این استان و ممانعت از ورود نمایندگان واسط به استان مذکور خبر دادند.

در بیانیه این معترضان آمده است: ما از امروز سقوط دولت محلی در این استان را اعلام می‌کنیم و به عنوان نمایندگان خواست مردمی و انقلابی، دولت محلی، فرمانداران، مدیران نواحی را برکنار می‌کنیم و مسئولیت اداره استان را به دستگاه قضایی واگذار می‌کنیم.

ذی قار

به نوشته پایگاه خبری «الاخباریه»، شماری از ساکنان استان ذی‌قار بار دیگر به میدان‌های اعتراض بازگشتند. پس از آنکه برخی از معترضان به سوی نیروهای امنیتی سنگ پرتاب کردند و با آنها درگیر شدند، این نیروها ناگزیر شدند برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کنند.

بصره

 

معترضان در استان بصره نیز خواستار سرنگونی دولت محلی و برکناری استاندار و معاونان او شدند و به گفته یک مقام امنیتی، این اعتراضات به کشته شدن یک تظاهرات‌کننده و زخمی شدن چهار نفر دیگر منجر شد.