سوءرفتار آمریکا با خبرنگارانمان را تلافی می‌کنیم

چین امروز دوشنبه به اقدام وزارت خارجه آمریکا مبنی بر کاهش اعتبار روادید خبرنگاران چینی مستقر در این کشور واکنش نشان داد و گفت چنانچه واشنگتن از اصلاح اشتباه خود امتناع کند؛ پکن هم چاره‌ای جز مقابله به مثل نخواهد داشت.

اخبار بین الملل-آمریکا روز جمعه با وضع قانونی جدید، محدودیت‌های صدور روادید برای خبرنگاران چینی را افزایش داد.

بهانه واشنگتن برای اتخاذ چنین تصمیمی، تلافی سوء رفتار پکن با خبرنگاران آمریکایی عنوان می‌شود حال آنکه این اقدام می‌تواند تنش‌های موجود میان ۲ کشور را که با شیوع کرونا تشدید شده، به اوج برساند.

در ماه میلادی مارس، چین خبرنگاران ۳ رسانه آمریکایی را اخراج کرد و یک ماه بعد نیز، واشنگتن مدعی شد فعالیت ۵ رسانه چینی مستقر در آمریکا را محدود خواهد کرد. یک روز بعد از اعلام تصمیم آمریکا، چین ۳ خبرنگار وال استریت ژورنال را به اتهام نشر مطلبی که پکن آن را نژادپرستانه ارزیابی می‌کرد؛ اخراج کرد.

این بار اما، آمریکا در توجیه اقدام خود علیه خبرنگاران چینی، پکن را به سرکوب رسانه‌های مستقل متهم کرده است.

در تصمیم اتخاذ شده از سوی وزارت امنیت داخلی آمریکا، طول اعتبار ویزای خبرنگاران چینی به ۹۰ روز کاهش می‌یابد حال آنکه گزینه تمدید نیز لحاظ شده است. به این ترتیب، آمریکا نه تنها فرصت بازبینی در روادید خبرنگاران چینی را پیدا می‌کند؛ بلکه می‌تواند تعداد آنها را نیز کاهش دهد.

آمریکا در اقدامی دیگر که اصل چین واحد را زیر سوال می‌برد، روادید خبرنگاران هنگ کنگ و ماکائو را که از مناطق تابعه چین هستند؛ از قانون جدید معاف کرد.

گفتنی است اعتراض چین به نحوه پوشش خبری رسانه‌های آمریکایی است که می‌کوشیدند تلاش‌های پکن در مهار کووید ۱۹ را کم اهمیت جلوه دهند.