تفرقه افکنی القاعده در هند

گروه تروریستی القاعده که مدت ها است به ظاهر با شعار مبارزه با مظاهر غربی اما مغایر ارزش های صلح دوستانه و وحدت اندیشانه اسلامی عمل می کند و هر بار بر نقطه ای از جهان متمرکز می شود، اما این بار نگاه خود را به هند دوخته که به تازگی دچار نوعی اختلافات قومی شده است.

اخبار بین الملل-اختلافاتی قومی و دینی که از برخی اقدامات تفرقه افکنانه داخلی و  سیاست های استعماری قدیم (انگلیس) نشات گرفته و دامن زدن به آنها در عصر حاضر نه تنها به نفع مسلمانان و حتی هندوها نیست، بلکه  اقدامات نسنجیده و یا سنجیده با هدف های خاص این گروه تروریستی می تواند مثل همیشه به ضرر مسلمانان در این کشور تمام شود.

چرا که طی چند ماه اخیر مسلمانان هند به دلیل تصویب نژادپرستانه قانون شهروندی در این کشور و حتی تبلیغات رسانه های غربی و محلی ضد اسلامی مبنی بر این که مسلمانان قوانین فاصله گذاری اجتماعی برای مبارزه با بیماری مهلک کرونا را در این کشور رعایت نمی کنند، تحت فشارهای فزاینده روحی و حتی جسمی قرار دارند و سابقه منفی اقدامات گروه تروریستی القاعده نیز در نزد افکار عمومی این کشور نه تنها مقبول نیست بلکه موجب تضعیف بیشتر جایگاه اجتماعی مسلمانان این کشور خواهد شد.

چون هفته گذشته بود که نشریه "دیفنس نیوز" اعلام کرد که گروه تروریستی القاعده با صدور بیانیه‌ای هند را متهم به شرکت در جنگ جهانی علیه مسلمانان کرد. 

براساس این گزارش، این گروه تروریستی ضمن محکوم کردن اصلاحات قانون شهروندی هند مدعی شده بود که دولت هند چندین اقدام علیه مسلمانان انجام داده است و مسلمانان باید با اتحاد با یکدیگر علیه هند جهاد کنند. 

ایمن الظواهری رهبر گروه القاعده سال گذشته نیز در بیانیه‌ای خطاب به شبه نظامیان کشمیری گفته بود: مجاهدان کشمیری باید به صورت دائم به ارتش و دولت هند ضربه وارد کنند تا این کشور با ضررهای اقتصادی، تجهیزات و نیروی انسانی مواجه شود. 

بر اساس گزارش سازمان تحقیقات ملی هند، کشورهای بنگلادش و هند پس از آمریکا و رژیم صهیونیستی، اهداف بسیار مهمی برای گروه تروریستی القاعده هستند. به عقیده این گروه هند همیشه از کافران حمایت کرده است. این کشور همچنین از جمله متحدان آمریکا و رژیم صهیونیستی است و انقلاب آزادی خواهانه مردم کشمیر را سرکوب می‌کند. 

گروه تروریستی القاعده تاکنون چندین بار هند را به حمله تهدید کرده است و سعی کرده در این کشور پایگاه ایجاد کند، اما به گفته مقامات هندی، این تلاش‌ها بی‌ثمر بوده و مسلمانان هند با افکار این گروه‌های افراطی و تروریستی مخالف هستند.

ایمن‌الظواهری در شهریور سال 93 نیز با انتشار پیامی ویدئویی، از موجودیت شاخه جدید القاعده در شبه‌قاره هند خبر داده بود و گفت که این اقدام پس از دو سال زمینه‌سازی انجام شد. او هدف نهایی این گام را تشکیل یک «خلافت اسلامی» در میانمار (برمه)، بنگلادش و بخش‌هایی از هندوستان از جمله کشمیر، گجرات و احمدآباد اعلام کرده بود.

گزارشات حاکی است که این گروه تروریستی دست نشانده برخی قدرت های جهانی مدت ها است تلاش می کند در شبه قاره هند اقدامات خود در منطقه را با نشر فیلم هایی از سیاست های ضداسلامی گروه راست گرای هندو و همچنین حزب حاکم در هند یعنی بی.جی.پی توجیه کند و در همه این فیلم ها از عبارت "تروریسم زعفرانی" استفاده شده است که اشاره به ناسیونالیسم افراطی و خشونت آمیز هندوها دارد.

در سند 20 صفحه ای اصول رفتاری که پیشتر گروه القاعده منتشر کرده بود، این گروه تروریستی راهبردهای آینده خود در منطقه را طراحی کرد و علاوه بر امریکا و رژیم صهیونیستی که از اهداف سنتی آن بشمار می روند در شبه قاره، کشور هند را نیز به اولویت های خود برای حمله افزود و نوشته است که هند مروج و حامی سکولاریسم در تمامی حوزه ها در منطقه می باشد و باید رهبران مذهبی و سیاسی هندو که بازیچه ی فعالیت های ضد اسلامی در هند و دیگر نقاط جهان می باشند را به طور خاص هدف قرار داد.

البته گروه القاعده در شبه قاره پیام های خود را از طریق تلگرام و شبکه های اجتماعی آنلاین نیز نشر می کند و با نشر و توزیع پیام ها به زبان های اردو و بنگالی به صورت آشکارا تلاش می کند تا علاوه بر مسلمانان هند، مسلمانان در بنگلادش و پاکستان را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

این در حالی است که این قبیل اقدامات آنها مثالی آشکار برای برافروختن خشم مسلمانان در نیروهای مسلح هند نیز هست و تداوم این اقدامات شیطنت آمیز موجب رادیکالتر شدن برخی مسلمانان سبک سر و حتی آنهایی که بویی از آموزه های صلح امیز اسلام نبرده اند می شود و در مقابل اقدامات رادیکالزیم هندو و حتی دیگر فرقه های دینی و قومی شبه قاره هند را علیه مسلمانان بر خواهد انگیخت.

در واقع تمرکز القاعده در شبه قاره بر گروه های هندی دارای سوابق قدیمی تری نیز می باشد، مثلا  بر اساس اطلاعاتی که از بازجویی از یکی از نیروهای القاعده در شبه قاره با نام "محمد آصف" در دسامبر 2015 (دی ماه 1394) بدست آمده بود، یکی از فرماندهان القاعده در شبه قاره، به نام "عاصم عمر" که اصالتا هندی اما در پاکستان مستقر بود تصمیم گرفته بود "نارندرا مودی" نخست وزیر هند و دیگر رهبران ارشد بی.جی.پی را ترور کند.

صرف نظر از همه این موارد، باید اعتراف کرد که در بحبوحه اختلافات قومی ناشی از تبلیغ اسلام هراسی در هند و سابقه بسیار منفی اعتبار اجتماعی و سیاسی القاعده، اقدامات تبلیغی این گروه تروریستی نه تنها نمی تواند کمکی به تقویت جایگاه مسلمانان این کشور بکند، بلکه بر احساسات اسلام ستیزانه در منطقه بیشتر دامن خواهد زد، این در حالی است که خود مسلمانان وحدت اندیش شبه قاره هند نیز از اقدامات افراط گرانه القاعده بارها اعلام برائت کرده و می کنند.

آنها معتقدند که افراط گرایی دینی و اسلامی نه تنها سرچشمه ای در متن مقدس اسلام و سیره انبیاء و اولیاء الهی ندارد، بلکه بیش از هر چیز موجب بدنامی دین سِلم و صلح دوستی اسلام و تخریب وجه صلح دوستانه مسلمانان می شود.

بنابراین باید اذعان داشت که اقدامات تبلیغی و به اصطلاح تبشیری ستیزه جویانه القاعده برای گسترش هدفمند حوزه نفوذ خود در شبه قاره هند (از هند، سریلانکا، بنگلادش گرفته تا میانمار و فیلیپین) همگی به ضرر اسلام و مسلمین خواهد بود به ویژه اینکه این اقدامات بیش از هر چیز می تواند دستاویزی به حمله نرم افزاری و سخت افزاری بیشتر دیگر اقوام در جامعه متکثر هند علیه دومین قوم بزرگ بعد از هندوها در این کشور یعنی اسلام باشد.