حملات داعش در ۵ استان عراق با سوءاستفاده از موقعیت جغرافیایی

محمد البلداوی، نماینده استان صلاح الدین در پارلمان عراق تاکید کرد که موقعیت و توپوگرافی جغرافیایی و وجود مناطق صحرایی، دشت، کوه و بلندی در ۵ استان عراق تاثیر بسیاری در نفوذ تروریست‌ها و تحرکات اخیر آن‌ها در این استان‌ها داشته است.

اخبار بین الملل-وی گفت تروریست‌های داعش از این فضای جغرافیایی برای اجرای عملیات‌ تروریستی خود در مناطقی که حد فاصل ۵ استان است سوء استفاده می‌کنند.

این نماینده عراق افزود: مناطق «الطارمیه، طلفاسه، بلندی بتار تا مطیبیجه و العظیم و کوه‌های حمرین» نقطه امتداد عملیات‌های تروریستی است و به استان‌های صلاح الدین، کرکوک، بغداد، دیاله و الانبار با یک نقطه مرکزی وصل می‌شود.

البلداوی با اشاره به افزایش تحرکات تروریست‌های داعش در مناطق مذکور گفت: عملیات‌ تروریست‌ها از هلالی آغاز می‌شود که صحرای الانبار را به صلاح الدین متصل می‌کند در ادامه به سامرا می‌رسد سپس به کوه‌های حمرین و دشتی که تروریست‌ها را در پایان به بغداد می‌رساند.

وی تاکید کرد که با وجود این مناطق بعضا صعب العبور هستند عملیات‌ نیرو‌های عراقی برای پیگرد تروریست‌ها همچنان ادامه دارد.

یکی از فرماندهان سازمان بدر عراق دیروز (سه‌شنبه) اعلام کرد منطقه «حمرین» در شمال عراق و در مرز با سوریه از مناطق خطرناکی است که بیشترین نفوذ داعش به کشور از این منطقه انجام شده است.

در هفته‌های اخیر هسته‌های مخفی داعش در عراق فعال شده و اقدام به حمله به نیرو‌های امنیتی، مردم و اماکن عمومی می‌کنند. مقامات عراقی معتقدند این تحرکات با حمایت آمریکا انجام می‌شود تا امنیت و ثبات کشور را متزلزل و اوضاع را به گونه‌ای جلوه دهد که نبود نیرو‌های بیگانه به ویژه آمریکا در عراق عامل این تنش‌ها بوده است و با این بهانه دولت، پارلمان و مردم عراق را برای باقی ماندن خود در این کشور همسو کند.