نگرانی‌ها درباره موج دوم شیوع کرونا در انگلیس

هجوم سیلی از شهروندان انگلیسی که در نخستین روز از کاهش سطح قرنطینه در این کشور، بدون رعایت نکات بهداشتی به استفاده از وسایل نقلیه عمومی سرازیر شده‌اند، سبب افزایش نگرانی‌ها درباره موج دوم شیوع کرونا در این کشور شده است.

اخبار بین الملل-صادق خان شهردار لندن صبح امروز (چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت) در توئیتی با یادآوری اینکه هنوز مقررات رفت‌وآمد به طور کامل برداشته نشده است، از شهروندان خواست ضمن رعایت فاصله اجتماعی، در حد ممکن در خانه بمانند. 

وی تاکید کرد، چنانچه ضروری است که با وسایل نقلیه عمومی سفر کنید، حتما ماسک صورت استفاده کنید.

همچنین بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس که پیشتر در اظهاراتی گمراه‌کننده، دوشنبه (۲۲ اردیبهشت) را نخستین روز از اجرای برنامه دولت برای کاهش سطح قرنطینه اعلام کرده بود در توئیتی بار دیگر تاکید کرد که شهروندان باید با رعایت نکات بهداشتی برای جلوگیری از شیوع کرونا هوشیار باشند.

با این حال تصاویر منتشر در رسانه‌ها نشان می‌دهد که مسافران در اتوبوس‌ها و متروِ شهرهای مختلف انگلیس به ویژه در لندن، بدون استفاده از ماسک و عدم رعایت فاصله اجتماعی، پشت به پشت هم قرار گرفته‌اند.

رئیس شورای ملی پلیسان انگلیس می‌گوید، اعمال مقررات درباره رعایت فاصله اجتماعی از اختیارات پلیس خارج است.

«مارتین هریوت» صبح امروز در گفت‌وگو با شبکه اسکای نیوز افزود: رعایت نکردن فاصله اجتماعی از نظر قانون تخلف محسوب نمی‌شود و پلیس اختیاری برای برخورد با این مساله ندارد.

او با بیان اینکه «همه می‌خواهیم ویروس کرونا را شکست و آمار همه‌گیری در کشور را کاهش دهیم»، افزود: گفت: این وظیفه مردم است که مسئولیت‌پذیر باشند؛  پلیس در جایگاهی قرار ندارد که افراد را به رعایت فاصله اجتماعی وادار کند.

دولت انگلیس روز دوشنبه با هدف به حرکت درآوردن چرخه‌های اقتصاد کشور، دستورالعملی را صادر کرد که براساس آن فقط به افراد شاغلی که امکان دورکاری ندارند توصیه شده با رعایت نکات بهداشتی به محل کار خود بازگردند. 

آمار شیوع کرونا در انگلیس همچنان نوسان دارد و با وجود ادعای نخست‌وزیر درباره عبور از پیک این بیماری، آمارها واقعیت دیگری را روایت می‌کنند.

بر همین اساس، وزیر دارایی انگلیس دیروز (سه‌شنبه) با ایراد سخنانی در مجلس عوام، ناگزیر بسته حمایت اقتصادی ویژه دولت را چهار ماه دیگر تمدید کرد.

وی افزود: دولت تا ماه اکتبر (مهر-آبان) به پرداخت حقوق افراد شاغلی که به دلیل کرونا خانه‌نشین شده‌اند، ادامه می‌دهد.  

وزیر دارایی انگلیس ابراز امیدواری کرد که آمار کرونا تا ماه اکتبر آینده کاهش یافته و به این ترتیب بسته اقتصادی ویژه دولت نیز تا آن زمان متوقف خواهد شد.

دولت انگلیس برای جبران زیان‌های مالی ناشی از کرونا ۳۳۰ میلیارد پوند بودجه اختصاص داده که براساس آن علاوه بر اعطای وام‌های‌ اضطراری، تا سقف ۸۰ درصد یا حداکثر ۲۵۰۰ پوند از حقوق ماهانه افراد شاغل را پرداخت می‌کند.

با این حال، گزارش‌ها نشان می‌دهد دولت برای تأمین اعتبار آن با مشکلات جدی مواجه بوده و به فروش اوراق قرضه متوسل شده است.