هند در پی خودکفایی

در میان شیوع ویروس کرونا و رکود شدید اقتصادی، هند به دنبال دستیابی به خودکفایی از طریق اصلاحات مالیاتی، اولویت دولت برای انعقاد قرارداد با تولید کنندگان داخلی و همچنین وضع موانع غیر تعرفه‌ای برای جلوگیری از واردات است.

اخبار بین الملل-هند در حال تمرکز بر بخش‌های دارویی، چرم و وسایل خانگی است. دولت مرکزی هند از ایالت‌های این کشور درخواست کرده است تا با تغییر سیاست‌ها، به دنبال تشویق تولید کنندگان داخلی برای ساخت در هند باشند. 

نارندرا مودی نخست وزیر هند روز گذشته اعلام کرد که بحران کرونا به ما "اهمیت تولید داخلی، بازار داخلی و زنجیره تامین داخلی" را آموخته است. 

وی افزود: تمام نیازهای ما در طول این بحران به صورت داخلی رفع می‌شوند. اکنون زمان آن رسیده است که از محصولات داخلی حمایت بیشتری کنیم و آن‌ها را در سطح جهان مطرح کنیم. 

هند همچنین سرمایه گذاری خود بر روی تولید داخلی و کاهش وابستگی به واردات، به خصوص از چین را آغاز کرده است. این کشور به دنبال جایگزینی واردات از چین از طریق بهبود کیفیت محصولات تولیدی خود و ارائه آن‌ها در زنجیره‌های تامین کالا در جهان می‌باشد. 

چین یکی از بزرگ‌ترین شرکای تجاری هند است و ارزش تجارت دو کشور از ۳۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۷-۲۰۰۸ به ۷۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶-۱۷ افزایش یافته است. 

با توجه به داده‌های وزارت بازرگانی هند،  کسری تجاری این کشور با چین در سال ۲۰۰۷-۲۰۰۸ نزدیک به ۱۶ میلیارد دلار بوده است اما این کسری تجاری در سال ۲۰۱۶-۱۷ با یک افزایش ۲۱۹ درصدی به ۵۱ میلیارد دلار افزایش یافته است. 

در سال ۲۰۱۶-۱۷ ارزش واردات هند از چین ۶۱ میلیارد دلار و صادرات این کشور به چین ۱۰ میلیارد دلار برآورد شده است. 

یک مقام ارشد هندی گفت: هدف کاهش وابستگی و واردات از یک کشور (چین) و ترغیب تولید در داخل است. چرا ما باید با وجود داشتن ظرفیت داخلی، چرم و وسایل خانه خود را وارد کنیم؟ 

وزارت بازرگانی هند چند بخش دیگر از جمله منسوجات پزشکی، الکترونیک، پلاستیک، اسباب بازی، جواهرات، داروخانه و فولاد را شناسایی کرده است که این کشور می‌تواند تولید داخلی خود آن‌ها را افزایش داده و ظرف شش ماه آینده برای صادرات آن‌ها اقدام کند. 

یک مقام هندی گفت: از جمله تمهیدات در نظر گرفته شده برای رقابتی کردن محصولات هندی در بازارهای جهانی، مشوق‌های مالیاتی و حمایت‌های مالی دولت از تولید کنندگان داخلی است. 

دولت هند همچنین به دنبال جذب شرکت‌هایی است که قصد دارند از چین خارج شوند.  این کشور ۱۰ بخش مختلف از جمله برق، دارویی، تجهیزات پزشکی، الکترونیک، مهندسی سنگین، تجهیزات انرژی خورشیدی، فرآوری مواد غذایی، مواد شیمیایی و منسوجات برای ارتقاء تولید متمرکز شده است. این کشور از سفارتخانه‌های خود در خارج خواسته است تا شرکت‌هایی که در این بخش‌های فعالیت می‌کنند را شناسایی کنند. شرکت "در هند سرمایه گذاری کنید"، آژانس دولتی سرمایه گذاری هند، از کشورهایی چون ژاپن، آمریکا، کره جنوبی و چین پیشنهاد سرمایه گذاری دریافت کرده است. 

در هند بسازید یک طرح بزرگ ملی دولت هند است که در سال ۲۰۱۴ برای تسهیل سرمایه گذاری، نوآوری، ارتقاء مهارت‌های توسعه، حفاظت از مالکیت معنوی و ایجاد بهترین زیرساخت‌های تولیدی با کیفیت در این کشور طراحی شده است. هدف اصلی این ابتکار، جذب سرمایه گذاری از سراسر جهان و تقویت بخش صنعت هند است. 

 این برنامه برای رشد اقتصادی هند بسیار مهم است، زیرا هدف آن استفاده از استعدادهای پایه‌ای موجود در هند، ایجاد فرصت‌های اشتغال جدید و توانبخشی  بخش‌های ضعیف‌تر جامعه هند است. این برنامه همچنین با هدف از بین بردن قوانین و مقررات غیر ضروری، ایجاد فرایندهای بوروکراتیک ساده تر، شفاف‌سازی دولت، مسولیت پذیری و پاسخ گویی طراحی شده است.