فرصت طلبی هند از تصمیم شرکت‌های غربی برای خروج از چین

همانطور که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا به اتهام زنی خود علیه چین ادامه می‌دهد و نقش این کشور در بروز بحران کرونا را زیر سوال می‌برد، هند از فرصت ایجاد شده پس از تصمیم کشورها و شرکت‌های غربی برای خروج از چین به نفع خود استفاده می‌کند.

اخبار بین الملل-انتظار می‌رود که اتهامات ترامپ علیه چین به دلیل عملکرد این کشور در کنترل ویروس کرونا، روابط تجاری در جهان را با بحران جدیدی مواجه سازد. اکنون تعدادی از کشورها به دنبال خروج از چین هستند تا زنجیره‌های تامین کالای خود را تنوع بخشند. 

ژاپن یک بودجه ۲. ۲ میلیارد دلاری برای کمک به انتقال کارخانه‌ها از چین در نظر گرفته است. کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز به دنبال کاهش وابستگی به چین هستند. 

هند کشوری فرصت طلب

هند همواره در تلاش است تا از فرصت‌ها به نفع خود بهره ببرد، در حالی که تمام دنیا در تلاش برای مقابله با شیوع ویروس کرونا هستند، هند در حال کشف فرصت‌ها است. هند همیشه از بحران‌ها به عنوان یک فرصت استفاده کرده است.  در دو سال اخیر تنش‌های چین و آمریکا قوت گرفته‌اند. اکنون دولت آمریکا برای پنهان کردن شکست خود در مواجهه با این ویروس، چین را مقصر می‌داند. در حالی که چین اولین قربانی شیوع این بیماری بود. در این کشور بیش از سه هزار نفر جان خود را از دست دادند و خسارات اقتصادی زیادی بر آن وارد شد. آمریکا در حال پروراندن یک روایت علیه چین است و متحدان خود را برای حمایت از این روایت متقاعد می‌کند. 

در سال گذشته زمانی که اختلافات تجاری چین و آمریکا افزایش یافته بود، هند سعی کرد از شکاف ایجاد شده استفاده کرده و صادرات خود را به این دو کشور افزایش دهد. اما این کشور در رسیدن به هدف خود موفق نبود زیرا هند دارای ظرفیت لازم برای تامین نیاز تجاری هند و آمریکا نمی‌باشد. 

هند در دوران جنگ سرد یک متحد نزدیک اتحاد جماهیر شوروی سابق بود و پشتیبانی فنی، اقتصادی، سیاسی و دیپلماتیک زیادی از اتحاد جماهیر شوروی دریافت می‌کرد. هند از مزایای این جنگ سرد به نفع خود استفاده کرد. این کشور تقریبا ۴ دهه بزرگترین دریافت کننده کمک‌های اتحاد جماهیر شوروی بود. اما پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱، هنگامی که روسیه برای بقای خود در تلاش بود، دهلی نو مسیر خود را تغییر داد و برای برقراری روابط نزدیک با آمریکا تلاش کرد. 

در نتیجه تغییر معیارهای ژئوپلیتیک، هند به یک متحد نزدیک آمریکا تبدیل شد. اکنون دهلی نو از آمریکا فناوری پیشرفته و به روز دریافت می‌کند. هند همچنین سلاح‌ها و فناوری‌های کشنده و پیشرفته را از آمریکا خریداری می‌کند. واشنگتن امتیازات تجاری، دسترسی به بازار و کمکهای اقتصادی به هند را گسترش داده است. در جبهه سیاسی و دیپلماتیک، آمریکا از هند پشتیبانی می‌کند. پس از رژیم صهیونیستی، هند بزرگترین دریافت کننده کمک‌های مالی آمریکا است. 

از سوی دیگر هند از بی‌ثباتی و جنگ داخلی در افغانستان استفاده کرده است تا پاکستان را عامل فعالیت‌های تروریستی معرفی کند. این کشور از اختلاف‌ها میان ایران و کشورهای عربی استفاده کرده تا حمایت هر دو جبه را به دست آورد. هند دارای یک سابقه طولانی استفاده از اختلاف‌های سایر کشورها به نفع خود است. 

با این وجود سیاست‌های افراطی و یک قطبی که دولت کنونی این کشور اتخاذ کرده است، به چهره هند صدمه زیادی وارد آورده است. خشونت و نفرت مورد حمایت دولت نارندرا مودی جامعه صلح آمیز هند را متشنج ساخته است. در نتیجه این اقدامات، فعالیت‌های اقتصادی در هند تحت تاثیر قرار گرفته است. 

داده‌های منتشر شده حاکی از کاهش سرمایه گذاری خارجی در هند است. اقتصاد این کشور با رکود کم سابقه‌ای مواجه شده و بسیاری از صنایع آن با تعطیلی مواجه شده‌اند. در این میان تعدادی از شرکت‌ها و کارخانه‌های خارجی از هند خارج شده‌اند. افزایش ناآرامی در جامعه هند و انتشار گزارش‌های مختلف در مورد حمله به اقلیت‌ها از جمله مسلمانان این کشور، سرمایه گذاران خارجی را برای ورود به هند با تردید مواجه ساخته است. 

هند به سرمایه گذاری خارجی برای گسترش زیرساخت‌های خود و همچنین خارج کردن تعداد زیادی از افراد از فقر مطلق احتیاج دارد. 

مقایسه با چین 

اگرچه موارد ابتلا به کرونا در چین متوقف شده است و این کشور فعلا در کنترل این بیماری موفق بوده است، اما در هند با وجود قرنطینه سراسری، آمار کرونا همچنان در حال افزایش است و تخمین‌ها نشان می‌دهند که تا هفته آینده آمار کرونای هند از چین فراتر خواهد رفت. 

چین در چهار دهه گذشته تمرکز خود را صرف ساختن زیرساخت‌های عظیم صنعتی کرده است. این کشور دارای بزرگترین شبکه بزرگراه‌های در جهان، بزرگترین شبکه راه آهن پر سرعت جهان، هفت بندر از ۱۰ بندر باربری برتر جهان، سه فرودگاه ترابری از ۲۰ فرودگاه بزرگ ترابری در جهان، یک سیستم ارتباطی پیشرفته و تولید بیش از یک چهارم برق کل جهان است. 

اما هند نمی‌تواند در زمینه زیرساخت‌ها با چین رقابت کند. تامین نیرو در هند نامناسب و گران است. این کشور در زمینه تدارکات و حمل و نقل از چین بسیار عقب‌تر است. بخش اعظم تجهیزات و مواد اولیه مورد نیاز برای تولید در هند باید وارد شود. 

در حالی که چین بازار داخلی عظیمی برای کالاهای مصرفی و با دوام دارد، تقاضای داخلی هند چندین سال است که با رکود مواجه شده است. 

از سوی دیگر نیروی کار چین بسیار توانمندتر و با تجربه‌تر از نیروی کار هند و همچنین ارزان‌تر از این کشور است. این یک شرایط بسیار مناسب برای شرکت‌های خارجی جهت سرمایه گذاری در چین ایجاد می‌کند. نرخ فساد و جرم در چین کمتر از هند است.