هجوم کرونا و ریاضت اقتصادی مصر

«مصطفی مدبولی» نخست وزیر مصر پس از موافقت صندوق بین‌المللی پول برای اعطای وام ۲.۷۷ میلیارد دلاری به این کشور، امروز (چهارشنبه) از اعضای کابینه خواست با در پیش گرفتن یک نقشه‌راه با هدف مقابله با تبعات اقتصادی شیوع ویروس کرونا، هزینه‌ها و مخارج دولت را سامان‌دهی و کاهش دهند.

اخبار بین الملل-نخست وزیر مصر تصمیم دولت این کشور برای کاهش هزینه‌های خود را در نتیجه شرایط سخت اقتصاد جهانی دانست و ابراز امیدواری کرد که این دوره به زودی پایان یابد.

دولت مصر هفته گذشته نیز پیش‌بینی کرده بود که کسری بودجه این کشور در سال مالی ۲۰۱۹-۲۰۲۰ از پیش‌بینی قبلی ۷.۲ درصد به ۷.۹ افزایش یابد.

برآوردهای انجام شده در مصر هم نشان می‌دهد که در سایه اتخاذ تدابیر قاهره برای مقابله با بحران کرونا ، فعالیت‌های اقتصادی در این کشور از جمله در بخش خصوصی، مشاغل جدید و صادرات با مشکلات جدی مواجه شده‌است.

«مصطفی مدبولی» نخست وزیر مصر نیز هشتم اردیبهشت ماه برای کاهش بحران اقتصادی در این کشور از آغاز رایزنی قاهره با صندوق بین‌المللی پول برای دریافت کمک مالی خبر داده بود.

هیأت مدیره صندوق بین‌المللی پول نیز سرانجام دوشنبه این هفته با درخواست مصر برای دریافت ۲ میلیارد و ۷۷۰ میلیون دلار وام برای کمک به دولت قاهره در رفع نیازهای فوری برای مقابله با بیماری کرونا و اصلاح ساختار اقتصادی موافقت کرد.

مصر هم‌اکنون بالاترین آمار ابتلا به ویروس کرونا (کووید-۱۹) در قاره آفریقا را دارد. تاکنون ۱۰ هزار و ۹۳ نفر در این کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌ و در این میان ۵۴۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند.