در بحران کرونا عمان نیز به ریاضت اقتصادی دچار شد

وزارت دارایی عمان امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که ۱۰ درصد از هزینه‌های بودجه کل کشور را در راستای اجرای سیاست‌های ریاضت اقتصادی کاهش می‌دهد.

اخبار بین الملل-این وزارتخانه تاکید کرد که این اقدامات در راستای اجرای دستورالعمل‌های پادشاهی عمان در خصوص انجام تمام اقدامات مالی لازم برای مهار پیامدهای کاهش قیمت نفت و در چارچوب مبارزه با بحران شیوع "ویروس کرونا" و جلوگیری از پیامدهای منفی آن است.

وزارت دارایی عمان افزود: ۵ درصد دیگر از بودجه مصوب تمام بخش‌های مدنی، نظامی و امنیتی سال ۲۰۲۰ این کشور کاسته می‌شود و مجموع این کاهش بودجه ۱۰ درصد خواهد بود و واحدهای دولتی نیز با صاحبان املاک اجاره داده شده، مذاکره خواهند کرد تا اجاره بها را دست‌کم ۱۰ درصد کاهش دهند.

این وزارتخانه همچنین با اشاره به لغو تمام مهمانی‌ها  و فعالیت‌های غیرضروری مانند جشن‌های سالانه و مراسم‌ افتتاحیه، بر ضرورت التزام به این دستورالعمل‌ها تاکید کرد.

همزمان با شیوع ویروس کرونا و کاهش تقاضای جهانی برای نفت، قیمت جهانی این فرآورده با سقوط بی‌سابقه‌ای در سال ۲۰۲۰ مواجه شد. سرانجام در آخرین نشست وزیران نفت و انرژی ۲۳ کشور عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) تصمیم گرفته شد تا این کشورها برای مقابله با کاهش بی‌سابقه قیمت جهانی نفت و بهبود اوضاع اقتصادی به میزان ۱۰ میلیون بشکه معادل ۲۳ درصد از تولید خود را کاهش دهند.

دولت سعودی نیز در روزهای اخیر با صدور مصوبه‌ای تصمیم گرفت تا برای مقابله با شرایط سخت و شدت گرفتن بحران اقتصادی در عربستان، حقوق کارکنان بخش خصوصی در این کشور را به میزان ۴۰ درصد کاهش دهد و ضمن تجدیدنظر در قرارداد مشاغل، امکان لغو قرارداد کارکنان بخش دولتی و خصوصی را فراهم کرده است.

یکی از پیامدهای بحران اقتصادی عربستان که در روزهای اخیر نمایان شده، اعلام توقف پرداخت هزینه‌های معیشتی به شهروندان و همچنین افزایش مالیات بر ارزش افزوده می‌باشد، موضوعی که از سوی "محمد الجدعان" وزیر دارایی این کشور به صورت رسمی دو روز پیش اعلام شد.