تصمیم اتحادیه اروپا درباره الحاق کرانه باختری

اتحادیه اروپا در مخالفت با طرح اسرائیل متحد است اما در مورد اینکه چه کاری باید در این رابطه انجام داد یکپارچه نیست.

اخبار بین الملل-«جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیروز جمعه در صحبت‌هایی اعلام کرد که این اتحادیه یک رویکرد دیپلماتیک برای توقف طرح اسرائیل در الحاق کرانه باختری در دستور کار قرار داده و از تمامی ظرفیت‌های دیپلماتیک خود برای توقف این طرح استفاده می‌کند.

در این میان هر چند اتحادیه اروپا به عنوان بزرگترین شریک تجاری اسرائیل در خصوص اینکه این طرح قوانین بین‌الملل را زیر پا گذاشته و شانس رسیدن به صلح در منطقه را از بین می‌برد یکصدا است اما اعضای این اتحادیه درباره نوع پاسخی که باید به اسرائیل داده شود اختلاف نظر دارند.

در این میان یکی از اقداماتی که اتحادیه اروپا در نظر دارد آن را به عنوان راهی برای توقف طرح الحاق کرانه باختری به اجرا بگذارد گفتگو با دولت آمریکا، مقامات رژیم صهیونیستی و برخی از مقامات کشورهای عربی است.

با این وجود اما برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواستار رویکرد خشن‌تری در قبل اسرائیل هستند و حتی تعدادی از آنها خواستار به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین هستند.

در هفته گذشته گزارش‌هایی درباره تلاش‌های فرانسه برای متحد کردن کشورهای عضو اتحادیه اروپا جهت دادن پاسخ هماهنگ به اقدامات رژیم صهیونیستی منتشر شده بود.