بسیاری از مقامات حتی وانمود هم نمی‌کنند که مسئول هستند

 باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا، شنبه در یک سخنرانی آنلاین برای دانشجویان تازه فارغ‌التحصیل شده، با انتقاد از سران آمریکا که بر پاسخ کشور به شیوع ویروس کرونا نظارت می‌کنند، گفت این بیماری همه‌گیر نشان می‌دهد که بسیاری از مقامات «حتی وانمود هم نمی‌کنند که مسئول کنترل امور هستند.»

اخبار بین الملل​-این سخنرانی در مراسم دو ساعته‌ای ایراد شد که به مناسبت فارغ التحصیلی گروهی، از در یوتیوب و توئیتر پخش شد. اظهارات اوباما با توجه به مکان آن، برخلاف انتظار، سیاسی بود. وی در این سخنرانی به رویداد‌های موجود فراتر از ویروس و آثار اجتماعی و اقتصادی آن پرداخت.

رئیس جمهور پیشین آمریکا گفت: «این بیماری همه‌گیر بیش از هر چیز، این ایده را کاملاً از بین برد که بسیاری از افرادی که در راس امور هستند، می‌دانند چه می‌کنند. بسیاری از آن‌ها حتی وانمود هم نمی‌کنند که مسئول هستند.»

اوباما همان روز در یک سخنرانی تلویزیونی برای جشن فارغ‌التحصیلی دانش‌آموزان از دبیرستان، از «افراد به اصطلاح بالغ، از جمله آن‌هایی که القاب و عناوین پرطمطراق و مشاغل مهم دارند، و کاری را انجام می‌دهند که راحت و آسان است و احساس خوبی به آن‌ها می‌دهد» به شدت انتقاد کرد. وی گفت: «به همین دلیل است که اوضاع این قدر آشفته شده است.»

او از ترامپ یا هیچ از مقامات فدرال یا ایالتی در این دو سخنرانی نام نبرد. اما وی اوایل این ماه از عملکرد ترامپ در مقابله با بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ انتقاد کرد و آن را «فاجعه آشفتگی محض» دانست.

سخنان اخیر اوباما حاکی از تمایل وی برای ایفای نقش فعال فزاینده در انتخابات آتی است. وی در سال‌های پس از پایان ریاست جمهوری‌اش، با اینکه ترامپ همواره وی را تحقیر کرده است، به طور کلی از اینکه نظر دیگران را به خود جلب کند، اجتناب کرده است. اوباما در سخنان اوایل این ماه خود گفت برای حمایت از جو بایدن، «هر میزان زمان لازم را صرف می‌کند و هر چه در توان داشته باشد انجام می‌دهد.»  جو بایدن نامزد دموکرات ریاست جمهوری آمریکا و معاون اوباما در زمان ریاست جمهوری‌اش بود.

اوباما در سخنرانی آنلاین اخیر خود، ضمن تبریک به دانشجویان، با آن‌ها به خاطر چالش‌های عظیمی که با توجه به آشفتگی اقتصادی ناشی از ویروس با آن رو به رو هستند، ابراز همدردی کرد. وی همچنین به «احمد آربری»، جوان سیاه‌پوست ۲۵ ساله‌ای اشاره کرد که ماه فوریه هنگام پیاده‌روی روزانه در خیابان منطقه‌ای مسکونی در جورجیا به ضرب گلوله کشته شد.

او گفت: «بیایید صادق باشیم، بیماری مثل این، فقط موجب روشن‌تر شدن نابرابری‌های اساسی و فشار‌های شدیدی می‌شود که جوامع سیاه‌پوست از دیرباز مجبور بوده‌اند در این کشور با آن مقابله کنند. ما این نابرابری‌ها را در تاثیر نامتناسب بیماری کووید-۱۹ بر این جوامع یا زمانی می‌بینیم که یک مرد سیاه‌پوست برای پیاده روی می‌رود و چند نفر او را متوقف می‌کنند و به این دلیل که به سؤالاتشان پاسخ نمی‌دهد، او را به ضرب گلوله می‌کشند.»

رئیس جمهور پیشین آمریکا خطاب به دانشجویان گفت: «چنین بی‌عدالتی، چیز تازه‌ای نیست. موضوع تازه این است که شمار زیادی از نسل شما به این واقعیت پی برده‌اند که وضع موجود باید اصلاح شود، و راه‌های قدیمی برای انجام کار‌ها دیگر جواب نمی‌دهد.»

اوباما گفت: «با توجه به خلاء در رهبری، بر عهده فارغ‌التحصیلان (دانشگاه‌ها) است که آینده را شکل دهند و بسازند. اینکه آیا جهان مکان بهتری خواهد شد، به شما بستگی دارد.»

او در سخنرانی برای فارغ‌التحصیلان دبیرستان‌ها نیز از آن‌ها خواست با وجود چالش‌های موجود پیش روی کشور نهراسند و تلاش کنند بخشی از یک جامعه متنوع باشند. وی گفت: «همه این راه‌های قدیمی تفکر -اعم از تبعیض جنسی، تبعیض نژادی، جایگاه، حرص و طمع- را که موجب تفرقه بین ما می‌شود، کنار بگذارید و مسیر متفاوتی را در جهان رقم بزنید.»