جنجال انتقال زرادخانه هسته‌ای آمریکا به لهستان

«جورجت ماسباچر» سفیر آمریکا در لهستان به تازگی از انتقال زرادخانه‌های هسته‌ای آمریکا از آلمان به لهستان خبر داده است.

اخبار بین الملل​-او در یک پیام توئیتری نوشت: اگر آلمان بخواهد توانایی هسته‌ای خود را کاهش دهد و ناتو را تضعیف کند شاید لهستان سهم عادلانه خود را پرداخت کند، خطرات را درک کرده و در جبهه شرقی ناتو باشد.

سفیر آمریکا در لهستان در حالی چنین اظهار نظری کرده است که آلمان خواستار خروج سلاح‌های هسته‌ای آمریکا که در این کشور مستقر هستند، شده است. او روز گذشته در یک نشست خبری مدعی شد زرادخانه‌های هسته‌ای روسیه تهدید اصلی برای اروپاست.

در همین حال، الکسی پوشکوف، سناتور روس پیشنهاد کرد سیاستمداران آمریکایی و لهستانی بحران ۱۹۶۲ کارائیب را به یاد بیاورند که طبق آن استقرار موشک‌های هسته‌ای روسیه در کوبا، یکی از وخیم‌ترین روابط بین آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق را در طول سال‌های جنگ سرد رقم زد.

پوشکوف گفت: به احتمال زیاد آن‌ها در مورد این رویداد نمی‌دانند یا آن را فراموش کرده‌اند. استقرار چنین سلاح‌هایی در لهستان، همان راهی است که به بحران ختم می‌شود.

سلاح‌های هسته‌ای آمریکا از دهه ۱۹۵۰ در آلمان مستقر بودند. اخیرا آلمان اعلام کرده است دستکم ۲۰ بمب هسته‌ای بی ۶۱ متعلق به آمریکا را از کشورش خارج می‌کند. شمار کلاهک‌های هسته‌ای و زرادخانه‌های آمریکا که در اروپا مستقر هستند به ۷.۵ هزار مورد می‌رسد.