ترامپ از نهاد‌های اطلاعاتی و قضایی برای منافع خود سوءاستفاده می کند

جان برنان، رئیس سابق سازمان جاسوسی آمریکا ( سیا ) گفت: رئیس جمهور این کشور تلاش می‌کند از نهاد‌های اطلاعاتی و قضایی برای دستیابی به منافع سیاسی و ضد رقبای خود استفاده کند.

اخبار بین الملل​-جان برنان درباره حملات ترامپ به رقبای سیاسی اش گفت: تحولات سیاسی اخیر در آمریکا به شدت نگران‌کننده هستند، زیرا دونالد ترامپ در ماه‌های اخیر مقامات بخش اطلاعاتی، مدیر اف بی آی و مسئولان ارشد بخش قضایی را برکنار کرد. ترامپ تلاش کرده است کسانی را در این پست‌ها جایگزین کند که تابع اوامر وی هستند. اخیرا هم شاهد بودیم که سرپرستی دستگاه اطلاعات ملی آمریکا به ریچارد گرنل واگذار شد که فردی کاملا دست نشانده ترامپ است که به نظر من در طول سالیان اخیر وفاداری خود را به دونالد ترامپ اثبات کرده است. این فرد نام برخی افراد و مقامات را در گزارش‌های محرمانه با این استدلال که این افراد کار‌های اشتباه انجام داده‌اند، منتشر می‌کند. واقعیت این است که ما و افرادی که اسامی ما توسط نهاد‌های اطلاعاتی آمریکا منتشر می‌شود به درستی به مسئولیت خود عمل کرده‌ایم.

 

 

رئیس سابق سیا گفت: فرد دیگری که می‌خواهم به اقدامات وی اشاره کنم «ویلیام بار» دادستان کل آمریکا است که توسط دونالد ترامپ برای این پست انتخاب شده و وی به دفعات اعلام کرده است خواهان آن بوده که وکیل ترامپ بشود. این در حالی است که وی باید وکیل مردم آمریکا باشد نه وکیل شخص رئیس جمهور. من بسیار نگران آن هستم که ابزار‌های حاکمیتی، اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی و قضایی آمریکا در دوره ریاست جمهوری ترامپ مورد سوءاستفاده قرار بگیرند یا حوزه اختیارات این بخش‌ها دستکاری شود. به نظر من این موضوع باید همه آمریکایی‌ها را نگران کند.

برنان تاکید کرد اختلافات سیاسی یک موضوع است و می‌توانیم استدلال‌های خودمان را درباره آن‌ها در ملاءعام ارائه کنیم، اما اگر قرار باشد ترامپ اتهاماتی را ضد دیگران مطرح کند و به علت منافع سیاسی خود این اتهامات را تشدید و تکرار کند و افرادی را بکار بگیرد که این اتهامات را ضد دیگران پیگیری کنند این پدیده‌ای است که من در طول دوران طولانی فعالیت خودم در خارج از آمریکا بسیار دیده ام، اما هرگز تصور نمی‌کردم که شاهد چنین پدیده‌ای در داخل آمریکا باشم. به طور صریح اگر نگاهی به تحولات قرن گذشته بخصوص در دهه ۱۹۷۰ بیندازیم متوجه می‌شویم که در آن زمان ریچارد نیکسون، جمهور وقت آمریکا تلاش می‌کرد که از اف بی آی و سیا و دیگر نهاد‌های اطلاعاتی برای دستیابی به اهداف سیاسی خود استفاده کند، اما در نهایت دیدیم که در آن زمان این تلاش‌ها به نتیجه مورد نظر نیکسون منجر نشد و به اخراج وی از کاخ سفید ختم شد.