آلمان به طرف‌های درگیر در جنگ لیبی سلاح می دهد

با وجود آنکه آلمان ظاهرا از تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل در خصوص لیبی حمایت می‌کند، برلین در چهار ماه گذشته ۳۳۱ میلیون یورو به کشور‌های درگیر در جنگ لیبی جنگ‌افزار صادر کرده است.

اخبار بین الملل- روزنامه «دی‌پی‌ای» آلمان به نقل از گزارش وزارت اقتصاد این کشور در این خصوص نوشت از چهار ماه پیش و از زمانی که برلین میزبان اجلاس سران لیبی بوده دولت آلمان تایید کرده است ۳۳۱ میلیون یورو به کشور‌هایی که متهم به حمایت از طرف‌های درگیر در این کشور هستند جنگ‌افزار صادر کرده است.

بنا به گزارش این وزارتخانه، از ۲۰ ژانویه تا ۳ ماه مه، آلمان صادرات ۳۰۸.۲ میلیون یورو سلاح به مصر را پذیرفته است. دولت آلمان همچنین ارسال ۱۵.۱ میلیون یورو تسلیحات به ترکیه و ۷.۷ میلیون یورو به امارات متحده عربی را تایید کرده است.

در جنگ لیبی، ترکیه از دولت وفاق ملی که از سوی سازمان ملل حمایت می‌شود پشتیبانی می‌کند، در حالی که روسیه، مصر و امارات از نیرو‌های رقیب که رهبری آن‌ها را «خلیفه حفتر» بر عهده دارد، حمایت می‌کنند.

«آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل در ماه فوریه در یک نشست مطبوعاتی گفت: «از آنچه در لیبی اتفاق می‌افتد بسیار ناامید شده‌ام. آن‌ها متعهد شدند که در روند لیبی دخالت نکنند و آن‌ها متعهد شدند که اسلحه نفرستند یا به هیچ وجه در جنگ شرکت نکنند. حقیقت این است که تحریم شورای امنیت (تحریم‌های تسلیحاتی) نقض می‌شود.»

اشاره گوترش به چهار کشور مصر، ترکیه، روسیه و امارات بود که از جمله ۱۶ کشور امضاکنندگان تحریم‌های شورای امنیت بودند.

در ماه ژانویه اجلاس سران برخی از کشور‌های جهان در برلین با موضوع جنگ لیبی برگزار شد. کشور‌های شرکت‌کننده در این اجلاس همان‌هایی بودند که به این کشور آفریقایی سلاح و سرباز می‌فرستند.

از زمان سرنگونی معمر قذافی در سال ۲۰۱۱ در لیبی، این کشور به دو بخش تقسیم شده و تحت کنترل دو نیرو در شرق و غرب درآمده است؛ در غرب و طرابلس، پایتخت، دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» حکومت می‌کند و مورد تایید سازمان ملل است و در شرق نیرو‌های خلیفه حفتر فرماندهی ارتش ملی لیبی را برعهده دارند و حکمرانی می‌کنند. ترکیه، قطر و ایتالیا از حکومت فائز السراج حمایت می‌کنند و نیرو‌های حفتر از حمایت مصر، امارات و عربستان سعودی برخوردار هستند.

در ماه آوریل سال گذشته میلادی نیرو‌های حفتر به طرابلس حمله کرده و بخش‌هایی از آن را به تصرف درآوردند و به این ترتیب درگیری‌ها در این کشور شدت یافت و تا به امروز نیز ادامه داشته است.