آمریکا جنگنده‌های «اف ۱۶» را ناقص فروخته است

«ماهاتیر محمد» نخست‌وزیر پیشین مالزی و موسس حزب مالزی جدید فاش کرد آمریکا جنگنده‌های «اف ۱۶» را ناقص به مالزی فروخته است.

اخبار بین الملل​-او اعلام کرد: مالزی پس از دریافت جنگنده‌های اف ۱۶ آمریکایی متوجه شد که واشنگتن جنگنده‌های مذکور را بدون کد‌های اساسی و برنامه کامل به مالزی فروخته است و این کشور نمی‌تواند از تمام قابلیت‌های جنگنده‌های مذکور از جمله قابلیت هجومی آن استفاده کند.

وی گفت: برای ما مشخص شد که اگر بخواهیم از قابلیت هجومی این جنگنده‌ها استفاده کنیم باید به آمریکا مراجعه کنیم تا کارشناسان آمریکایی آن را برنامه‌ریزی کنند و این به معنای هزینه‌ای علاوه بر مبلغ جنگنده است و استفاده از قابلیت هجومی آن به خواست آمریکایی‌ها مشروط می‌شود.

محمد در ادامه گفتگوی خود با شبکه الجزیره افزود: بنابراین مالزی دریافت که تنها فایده جنگنده‌های اف ۱۶ استفاده از آن‌ها در رژه‌های نظامی است.

وی تصریح کرد: آمریکا با تمام کشور‌های جهان به جز رژیم صهیونیستی با همین سیاست برخورد می‌کند.

نخست وزیر پیشین مالزی همچنین به حادثه ۱۱ سپتامبر نیز پرداخت و ادعای آمریکا مبنی بر انجام این عملیات به وسیله یک گروه تروریستی عربی را مشکوک دانست و گفت: روش به کار گرفته شده در حملات ۱۱ سپتامبر کاملا با حملات گروه‌های تروریستی عربی متفاوت است.

وی در این گفتگو به تبدیل شدن چین از یک کشور فقیر به دومین اقتصاد جهان نیز پرداخت و تصمیم دولت چین در سال ۱۹۸۵ برای تغییر نظام اقتصادی خود و استفاده مناسب از نیروی کار فراوانی  را که در اختیار داشت، عامل این تحول اعلام کرد.

ماهاتیر محمد که طولانی‌ترین دوران نخست وزیری در مالزی را بر عهده داشته است در ماه سوم سال ۲۰۲۰ به دلایل سیاسی از سمت خود کناره‌گیری کرد.