پامپئو به چین هشدار داد

همزمان با تشدید تنش‌ها بین آمریکا و چین وزیر خارجه دولت دونالد ترامپ از احتمال بازنگری واشنگتن در موضع این کشور در قبال «چین واحد» خبر داد.

اخبار بین الملل​-مایک پامپئو گزارشی به کنگره آمریکا درباره وضعیت در هنگ کنگ ارسال کرده و در آن به چین هشداری جدی داده است.

این مقام ارشد آمریکایی مدعی است که چین در کار خبرنگاران آمریکایی مستقر در هنگ‌کنگ دخالت کرده و در تلاش برای تضعیف آزادی‌ها این جزیره خودمختار است.

در گزارش او آمده است: «خبرنگاران آمریکایی در هنگ‌کنگ، اعضای رسانه‌های آزاد هستند و کادرهای انجام پروپاگاندا نیستند. هر اقدامی برای دخالت در کارشان و از بین بردن آزادی‌ها در هنگ‌کنگ بر ارزیابی ما بر (سیاست) یک کشور، دو سیستم و وضعیت این منطقه تاثیر خواهد داشت».

سیاست «یک کشور، دو سیستم» یا سیاست «چین واحد» از سال 1979 تا به امروز موضع رسمی دولت‌های جمهوری‌خواه و دموکرات بوده است و طبق آن واشنگتن هنگ‌کنگ و همچنین تایوان را بخشی از سرزمین اصلی چین می‌داند هر چند آمریکا در عمل طی سال‌های اخیر با اقداماتی از قبیل فروش تسلیحات پایبندی کاملی به این سیاست نشان نداده است.

هشدار وزیر خارجه آمریکا به «ارزیابی» در سیاست «یک کشور دو سیستم» در حالی مطرح شده که طی هفته‌های اخیر تنش‌ها بین واشنگتن و پکن به دنبال شیوع ویروس کرونا و اتهام‌زنی‌های آمریکایی‌ها به چین گسترش یافته و این تنش‌ها به حوزه فعالیت خبرنگاران دو کشور هم تسری یافته است.

در ماه مارس، آمریکا در اقدامی به منظور فشار بر خبرنگاران چینی رسانه‌ها و خبرنگاران چینی مستقر در ایالات متحده را «ماموران و عناصر خارجی» خواند.

چین هم در واکنش به این اقدام چندین خبرنگار رسانه‌های آمریکایی مستقر در هنگ کنگ را اخراج کرد.

دولت آمریکا پیشتر قانونی وضع کرد که به موجب آن صدور روادید برای خبرنگاران چینی به یک دوره ۹۰ روزه محدود شد.

«ژائو لی‌جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین این اقدام واشنگتن را «افزیش سرکوب رسانه‌های چینی» در داخل خاک ایالات متحده توصیف کرد و گفت: «ما قویاً با این اقدام مخالف و شدیداً از آن ناراضی هستیم و از آمریکا می‌خواهیم فوراً این اشتباه خود را اصلاح کند زیرا در غیر این صورت چین هم انتخابی جز اقدام متقابل نخواهد داشت»