گوترش: سازمان جهانی بهداشت «جایگزین ناپذیر» است

«آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل امروز (دوشنبه) در جلسه مجمع جهانی بهداشت که تحت نظر سازمان جهانی بهداشت به صورت مجازی برگزار شد، عنوان کرد سیاره زمین، برای کشور‌هایی که از توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت برای مبارزه با ویروس کرونا چشم‌پوشی می‌کند، هزینه سنگینی را می‌پردازد. 

اخبار بین الملل- به نوشته خبر‌گزاری فرانسه، گوترش در این جلسه مجازی گفت: «کشور‌های مختلف، راهبرد‌های متفاوت و گاهی متناقض را اتخاذ می‌کنند و ما (جهانیان) هزینه سنگینی برای آن پرداخت می‌کنیم.»    

دبیر کل سازمان ملل در ادامه صحبت‌های امروز خود گفت، سازمان جهانی بهداشت «جایگزین ناپذیر» است و سرمایه‌های بزرگ‌تری برای حمایت از فعالیت‌های خود در کشور‌های توسعه‌یافته نیاز دارد. 

گوترش ، هفته گذشته در مصاحبه‌ای بر لزوم مقابله جهانی با ویروس کرونا، حمایت موثر از سازمان جهانی بهداشت و عبرت گرفتن از شیوع این ویروس تاکید کرد. اظهارات هفته گذشته دبیر کل سازمان ملل، در حالی مطرح شد که او پیش از این از اقدام آمریکا در قطع کمک مالی به سازمان جهانی بهداشت به بهانه آنچه واشنگتن «جانبداری سازمان جهانی بهداشت از چین» خواند، انتقاد کرده بود.

وی در صحبت‌های هفته گذشته خود گفت: «سازمان جهانی بهداشت با حمایت از کشورها به منظور آماده کردن مردم در برابر این ویروس و مقابله با آن با تمرکز ویژه بر کشورهایی که بیشترین آسیب را دیده‌اند، رهبری پاسخ ما در قبال همه‌گیری (کرونا) را برعهده دارد».

از نظر دبیرکل سازمان ملل، همه‌گیری ویروس کرونا یک اتفاق بی‌سابقه در کل زندگی ما بوده است و به همین خاطر به «پاسخی بی سابقه» نیاز دارد.