15 کشتی حامل مواد نفتی یمن در توقیف عربستان

ائتلاف متجاوز پانزده کشتی حامل مواد نفتی را که وزن تقریبی آن به ۴۱۰,۷۲۸ تن می‌رسد، در فواصل زمانی مختلفی توقیف کرده است که بیشترین آنها به ۵۶ روز می‌رسد.

اخبار بین الملل​-طبق این گزارش، شرکت نفت یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد که زمان توقیف‌های خودسرانه پیشین ائتلاف به پنچ ماه هم می‌رسید.که این اقدام ائتلاف با قوانین بین‌المللی حقوق بشر، ضوابط حقوق بین‌الملل و تمام قوانین و پروتکل‌ها  آشکارا در تعارض است.

شرکت نفت در ادامه این اقدام ائتلاف را در تعارض با توافق «سوئد» دانست که در آن بر لزوم رساندن مواد اولیه و کمک‌های انسانی به بندر «الحدیده» (غرب یمن) تأکید شده است.

شرکت نفت یمن همچنین اظهار داشت که اقدام ائتلاف سعودی در توقیف کشتی‌های حامل مواد نفتی، با اظهارات «مارتین گریفیتس» فرستاده سازمان ملل در یمن تماما در تعارض است؛ زیرا گریفیتس به تاریخ ۱۶ ماه ژانویه سال جاری میلادی و همچنین ۲۲ ماه اکتبر سال ۲۰۱۹ مدعی شده بود که کشتی‌های حامل سوخت بدون هیچ مانعی وارد بندر الحدیده می‌شوند.

شرکت نفت یمن توضیح داد که ائتلاف با «ربایش» و همچنین جلوگیری از رسیدن کشتی‌های حامل فراورده‌های نفتی، گاز خانگی، مواد غذایی، دارو و دیگر مستلزمات ضروری به بندر الحدیده، به محاصره ملت یمن ادامه می‌دهد.

این شرکت در پایان تأکید کرد که این اقدامات در حالی صورت می‌گیرد که کشتی‌های یادشده با مکانیزم سازمان ملل (UNIVM) در جیبوتی بازرسی شده‌اند و مجوزهای لازم را از این سازمان دریافت کردند.

در همین ارتباط، دستیار ارشد وزیر خارجه ایران و سخنگوی انصارالله، روز گذشته، در گفت‌و‌گویی تلفنی بر تسریع در ارسال کمک‌های انسانی و دارویی مورد نیاز مردم یمن در پی شیوع کرونا تاکید کردند.