نیرو‌های حفتر در لیبی اعلام آتش‌بس یکجانبه کردند

گروه شبه‌نظامیان موسوم به «ارتش ملی لیبی » که تحت فرماندهی خلیفه حفتر و مورد حمایت امارات است و بیش از یک سال است برای تسلط بر طرابلس، مقر دولت وفاق ملی -که از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته می‌شود- در حال نبرد است، آتش‌بس یکجانبه اعلام کرد.

اخبار بین الملل​-سخنگوی این گروه امروز (چهارشبه) اعلام کرد: برای جلوگیری از خونریزی در اواخر ماه رمضان و ایام عید فطر آتش‌بس یکجانبه اعلام می‌کنیم.

او گفت: قرار است تمامی نیرو‌ها از شهر طرابلس، پایتخت لیبی در تمامی محور‌ها ۲ تا ۳ کیلومتر عقب نشینی کنند و از بعد از ظهر چهارشنبه این تصمیم اجرایی می‌شود.

این تصمیم در حالی اتخاذ شده است که با پیشروی نیرو‌های دولت وفاق ملی در طرابلس و باز پس گیری پایگاه هوایی راهبردی در غرب طرابلس از خلیفه حفتر، ژنرال سابق ارتش لیبی در روز (دوشنبه) این مزدوران مجبور شدند از این منطقه و برخی مناطق مسکونی عقب نشینی کنند.

وزارت خارجه دولت وفاق ملی لیبی بار‌ها به نقش مخرب امارات، مصر و عربستان در حمایت از خلیفه حفتر و تخریب لیبی اشاره و تاکید کرده است که شواهدی درباره نقض قوانین بین المللی در صادرات سلاح از سوی این کشور‌ها در دست دارد.

سازمان ملل نیز دیروز (سه‌شنبه) جلسه‌ای درباره بحران لیبی برگزار کرد که در آن نمایندگان خویشتن داری طرفین و توافق بر سر آتش‌بسی دائم را خواستار شدند و از ارسال تسلیحات به لیبی و جنگ‌افروزی مزدوران خارجی در این کشور انتقاد کردند.

استفانی ویلیامز، جانشین نماینده ویژه سازمان ملل در لیبی از افزایش درگیری‌ها میان نیرو‌های وفاق ملی لیبی با شبه نظامیان حفتر در مناطق سکونت غیرنظامیان ابراز نگرانی کرد و گفت: از زمان آغاز عملیات نظامی نیرو‌های حفتر علیه طرابلس بیش از ۲۰۰ هزار شهروند مجبور به فرار از خانه‌هایشان شدند.

وی شیوع ویروس کرونا را هم موجب بیش‌تر شدن مشکلات امنیتی موجود در طرابلس خواند و نیازمندی یک میلیون نفر به کمک‌های بشردوستانه را از جمله پیامد‌های آن دانست.

این مقام سازمان ملل همچنین دخالت طرف‌های بین المللی و منطقه‌ای را موجب تشدید و گسترش بحران لیبی اعلام کرد.

از زمان مرگ معمر قذافی در سال ۲۰۱۱ لیبی میان دو قدرت تقسیم شده است: خلیفه حفتر شرق این کشور را به کنترل خود درآورده است و دولت وفاق ملی به ریاست فائز السراج کنترل مناطق مرکزی و طرابلس، پایتخت، را در دست دارد.