قدس در خطرناکترین و تهدیدآمیزترین دوران

 اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس طی سخنرانی در مراسمی که به صورت مجازی از سوی کمیته جهانی بزرگداشت روز قدس برگزار شد، ضمن تقدیر از محافظان مسجد الاقصی و کشور‌های حامی فلسطین از جمله ایران، تاکید کرد که ملت فلسطین در سرزمین خود پایدار خواهند ماند و تا اقامه نماز در مسجد الاقصی به مقاومت ادامه می‌دهند.

اخبار بین الملل​-اسماعیل هنیه گفت: از سرزمین مبارک فلسطین و از بیت المقدس و اطراف آن -گرچه هرمکانی که باشیم قلب‌ها و دل هایمان در بیت المقدس و سرزمین مبارک فلسطین است- به ملت‌های عربی و اسلامی در روز جهانی قدس درودی سرشار از فخر و بزرگی می‌فرستم. روزی که دل‌ها را به وعده و میعادگاه پیوند می‌دهد. روزی که قلب‌ها را به مسجد الاقصی مبارک و قدس این پایتخت قلب مومنان امت بزرگ اسلامی مان و پایتخت دولت فلسطین از دریا تا رودخانه پیوند می‌دهد.

او افزود: روز جهانی قدس را در شرایطی برپا می‌کنیم که قدس در خطرناکترین و تهدیدآمیزترین دوران قرار دارد. ما سخنان آمریکایی-صهیونیستی را در مورد اجرای "معامله قرن " که بر از بین بردن مسئله فلسطین و جوهر وجودی اش یعنی قدس و آوارگان تاکید دارد، شنیده ایم. آن‌ها قدس را پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کرده اند.‌ ای برادران و خواهران! قدس از زمان اشغال در سال ۱۹۴۸ میلادی در محاصره به سر می‌برد، زیرا بیش از ۸۵% از قدس در سال ۴۸ میلادی در روز نکبت که چند روز پیش ملت فلسطین سالروز آن را برگزار کرد، اشغال شد.

هنیه تاکید کرد: ولی امروز یک تفاوت بزرگ و مهم با گذشته دارد و آن این است که قدس در محاصره سه حلقه‌ای قرار دارد. محاصره داخل شهر و محاصره به اصطلاح مرز‌های شهرداری بیت المقدس (شهرداری رژیم صهیونیستی) و محاصره قدس بزرگ که به "معامله ننگین قرن" معروف است. پس بدین ترتیب مسجد الاقصی در قلب تهدید‌ها و تجاوز‌ها و یهودی سازی و تلاش‌ها برای تقسیم زمانی و مکانی قرار دارد. رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند چهره آثار تاریخی و هویت این مکان مقدس را از بین ببرد و ملت فلسطین را از ورود به مسجد الاقصی محروم کند. ما در مقابل چالش بزرگ وخطرناک قرار داریم و کابینه جدید صهیونیستی قصد ضمیمه کردن بیش از ۳۰ تا ۴۰% از زمین‌های کرانه باختری را به رژیم جعلی خود دارد تا به قدس که در درون منطقه معروف به قدس بزرگ بوده، دست یافته و بدین ترتیب بتواند به راحتی نشانه‌های تاریخی مسجد الاقصی را تغییر دهد.

 رئیس دفتر سیاسی حماس تاکید کرد: ولی من در اینجا به تمام ملت فلسطین و در راس آن‌ها به ساکنان قدس تاکید می‌کنم، افراد و نگهبانانی که در مقابل رژیم صهیونیستی با سینه‌های برهنه و فقط با سلاح ایمان و اراده و امکانات ناچیز از مسجد الاقصی دفاع می‌کنند، پیشگامان دفاع از مسجد مبارک الاقصی و بیت المقدس هستند. از اینجا به تمام نگهبانان مسجد الاقصی درود می‌فرستم و از طرف ملت فلسطین و امت اسلامی به صهیونیست‌ها نسبت به مرتکب شدن هرگونه حماقتی علیه مسجد الاقصی هشدار می‌دهم. ما فقط برای آزادی قدس تلاش نمی‌کنیم بلکه مقصود ما آزادی کامل سرزمین اشغالی فلسطین است.

او همچنین گفت: ما امروز در برابر این خطر بزرگ قرار داریم و معتقدم به عنوان امت اسلامی به راهبرد و گام گسترده و جامعی برای مبارزه با این خطر که مسئله فلسطین و قدس ما را هدف قرار داده، نیازمندیم. به نظر ما در درون این راهبرد باید طرح مقاومت همه جانبه و جامع که در جبهه مقدم آن مقاومت اسلامی مسلحانه باشد، ایجاد شود و از اینجا به تمام عناصر مقاوم امت اسلامی و تمام کسانی که راه مقاومت را انتخاب کرده و از مقاومت فلسطین حمایت می‌کنند به خصوص جمهوری اسلامی ایران که در اجرای فرمان امام خمینی رحمت الله علیه که روز جمعه آخر ماه رمضان را روز جهانی قدس اعلام کرد و از حمایت مقاومت چه از طریق مالی و چه از طریق نظامی و فنآوری دریغ نکرده است، درود می‌فرستم. ما در سرزمین مان ثابت قدم و پایدار باقی می‌مانیم و نسبت به سرنوشتی که خداوند متعال برای ما قرار داده، مطمئن بوده و با جرات می‌گوییم توانایی دستیابی به پیروزی و بیرون راندن اشغالگر و سپس اقامه نماز باشکوه در مسجد الاقصی را داریم.