برگزاری نشست ناتو در پی خروج آمریکا از معاهده «آسمان های باز»

 آمریکا روز پنچ‌شنبه اعلام کرد که دیگر عضو معاهده بین‌المللی «آسمان‌های باز» نیست و این موضوع را طی روزهای آتی به طور رسمی به سران عضو این معاهده اعلام می‌کند.

اخبار بین الملل - دونالد ترامپ و مایک پمپئو طی اظهار نظرهای جداگانه‌ای اعلام کردند که دلیل خروج آمریکا از معاهده «آسمان‌های باز» عدم التزام روسیه به آن بوده، پمپئو همچنین مدعی شد که اگر روسیه مجددا به طور شفاف و کامل به این معاهده بازگردد، آمریکا هم در تصمیم خود تجدید نظر خواهد کرد. 

یکی از اعضای ناتو در رابطه با این نشست و نگرانی‌های پیرامون خروج آمریکا از این معاهده گفت که اعضای ناتو معتقدند که کنترل تسلیحات، خلع سلاح و عدم اشاعه گامی ضروری در راستای تحقق امنیت این نهاد است.

پس از این اقدام یک‌جانبه آمریکا، سایر کشورهای اروپایی واکنش نشان دادند. نمایندگان عضو ناتو قرار است تا ساعاتی دیگر از روز جمعه طی نشستی خروج آمریکا از معاهده آسمان‌های باز را بررسی کنند.

بر اساس این معاهده کشورهای عضو می‌توانند تا برای اطمینان از عدم تلاش سایر کشورها در اشاعه تسلیحات، پروازهایی تجسسی بر فراز سایر کشورها را ترتیب دهند. این معاهده یکی از بزرگترین گام‌های غرب در کنترل اشاعه تسلیحات از زمان جنگ سرد تاکنون بوده است.