هجوم مردم به فروشگاه‌ها برای احتکار گوشت

پایگاه اکتیویست‌پست در گزارشی به بررسی افزایش شدید قیمت گوشت در آمریکا پرداخت و نوشت: همین چند روز پیش بود که نوشتیم قیمت عمده فروشی گوشت گاو از ماه فوریه تاکنون ۶۰ درصد افزایش یافته و به رقم بالای ۳۳۱ دلار در هر ۵۰ کیلوگرم رسیده است. البته این ارقام مربوط به چند روز پیش هستند.

اخبار بین الملل- فقط همین امروز قیمت عمده فروشی ۶/۸ درصد یا ۶۰/۳۲ دلار بالا رفت و به ۴۱۰ دلار رسید که افزایش تقریباً دو برابری را در کمتر از یک ماه نشان می‌دهد. دلیل این افزایش قیمت، فروپاشی بی‌سابقه زنجیره تأمین غذای این کشور است آن‌هم در شرایطی که بیش از ده کارخانه تولید فرآورده‌های گوشتی بواسطه همه‌گیری ویروس کرونا تعطیل شده‌اند.

حتی پس از آنکه ترامپ یک فرمان اجرایی جهت رفع کمبود گوشت صادر کرد، قیمت گوشت گاو باز هم افزایش یافت؛ با این حال، در شرایطی که کارگران فعال در حوزه مواد غذایی دچار ترس شده‌اند و مایل به بازگشت به سر کار نیستند، تلاش ترامپ برای عادی‌سازی قیمت‌ها نتیجه عکس داده و باعث شده مصرف‌کنندگان سراسیمه به احتکار گوشت بپردازند و در نتیجه کمبود بیش از پیش گوشت و افزایش بیش از پیش قیمت‌ها را رقم زده است.

مردم آمریکا به فروشگاه‌های گوشت هجوم برده‌اند

با توجه به موجی از «خرید وحشت» فرآورده‌های گوشتی در سوپرمارکت‌ها، تعداد بیشتری از این فروشگاه‌ها اقدام به وضع محدودیت در زمینه خرید گوشت کرده‌اند. سوپرمارکت زنجیره‌ای کروگر اعلام کرده در پی افزایش نگرانی‌ها در خصوص کمبود گوشت بواسطه اختلال در فرآیند تأمین گوشت در اثر شیوع ویروس کرونا، «محدودیت خرید» گوشت گاو و گوشت خوک در برخی از فروشگاه‌هایش وضع کرده است. دیگر فروشگاه‌های بزرگ نیز اعلام کرده‌اند که انتظار دارند موجودی برخی از انواع گوشت عرضه‌شده در فروشگاه‌هایشان به زودی به پایان برسد. سوپرمارکت زنجیره‌ای کاستکو نیز به کروگر پیوست و اعلام کرد که به هر مشتری فقط سه بسته گوشت می‌فروشد:

کاستکو محدودیت‌هایی در خصوص فروش برخی اقلام وضع کرده تا بدین طریق اطمینان یابد که تعداد بیشتری از مردم قادرند کالای مورد نیازشان را خریداری کنند. تهیه‌کنندگان و تأمین‌کنندگان کاستکو تمام تلاش خود را می‌کنند تا اقلام ضروری و پرتقاضا و همچنین دیگر محصولات پرمشتری را فراهم سازند.

محدودیت محصولات گوشتی

بر اساس گزارش‌ها فروش گوشت تازه گاو، خوک، و مرغ بطور موقت به مجموعاً ۳ بسته در ازای هر نفر محدود شده است. از آنجا که فرمان اجرایی ترامپ به رفع کمبود گوشت نینجامیده و زنجیره‌های تأمین گوشت گاو فلج شده‌اند، معلوم نیست مشکل کمبود گوشت چه زمانی و چگونه برطرف خواهد شد، حتی با اینکه قیمت گوشت هر روز به صورت انفجاری افزایش می‌یابد و موجب می‌شود گوشت گاو به یک محصول تجملی در میان ۳۰ میلیون آمریکایی که بطور ناگهانی شغل خود را از دست داده‌اند و نمی‌دانند حقوق بعدی را چه زمانی دریافت می‌کنند، تبدیل شود.

در پایان این گزارش آمده است تا به اینجای کار بحران غذا به گوشت گاو و تا حدود کمتری گوشت خوک محدود شده است (قیمت گوشت خوک به بالاترین رقم طی شش سال گذشته رسید)، اما معلوم نیست چقدر طول بکشد تا دیگر زنجیره‌های تأمین غذا نیز زمین‌گیر شوند و یک تورم شدید در حوزه محصولات غذایی رقم بزنند، از همان نوع ابرتورمی که به اعتراضات و شورش‌های بهار عربی دامن زد و در نهایت به سرنگونی حکومت‌ها در شمال آفریقا و خاورمیانه انجامید.