حزب حاکم بروندی پیروز انتخابات ریاست جمهوری شد

"اواریسته دایی‌شیمیه" ژنرال بازنشسته و نامزد حزب حاکم بوروندی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور با کسب ۶۹ درصد آرا پیروز این انتخابات شد.

اخبار بین الملل-کمیته انتخاباتی کشور آفریقایی بوروندی همچنین اعلام کرد که آگاتون رواسا نامزد مخالفان هم ۲۴ درصد آرا را به دست آورده است.

رئیس این کمیته با اشاره به مشارکت ۸۸ درصدی در انتخابات ریاست جمهوری گفت که حضور رای دهندگان گسترده بود و انتخابات به صورت صلح آمیز برگزار شد.

پیروزی حزب حاکم در حالی با کسب اکثریت آرا صورت گرفته است که رواسا رهبر حزب مخالف در کمپین انتخاباتی خود نسبت به تقلب در انتخابات هشدار داده بود.

طبق اعلام گروه‌های حقوق بشری، پیش از برگزاری انتخابات هفته گذشته بوروندی برای پایان بخشیدن به سه دوره ریاست جمهوری "پیر انکورونزیزا" ، درگیری‌های سیاسی و دستگیری، شکنجه و قتل چند تن از فعالان مخالف به وقوع پیوست.  

پس از ناآرامی‌های انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۵ و متهم شدن انکورونزیزا به نقض توافق صلح بخاطر به دست گرفتن قدرت برای سومین دور متوالی، صدها نفر از مردم بوروندی کشته و صدها هزار نفر از کشور گریختند.

انتخابات بوروندی با رقابت میان حزب حاکم شورای ملی دفاع از دمکراسی و حزب رقیب و مشارکت پنج نامزد دیگر برای ریاست جمهوری برگزار شد که در آن ۵ میلیون و ۱۱۰ هزار نفر قادر به مشارکت بودند.