آماده‌باش۱۰ هزار سرباز ارتش چین

یک فرمانده ارشد ارتش چین تاکید کرد این ارتش ۱۰ هزار سرباز خود را آماده "حراست" از حاکمیت دولتشهر هنگ کنگ کرده است؛ پکن در عین حال نسبت به دست کم گرفتن برخورد چین در قبال هنگ کنگ هشدار داد.

اخبار بین الملل-چن دائوشیانگ، فرمانده پادگان ارتش چین در هنگ کنگ در اظهاراتی گفت، این ارتش آمادگی و قابلیت لازم برای حراست از حاکمیت چین در هنگ کنگ را دارد.

این اظهارات در پی تداوم اعتراضات به برنامه‌های پکن با هدف دور زدن پارلمان هنگ‌کنگ و تحمیل قوانین امنیت ملی به این دولتشهر مطرح شدند.

 فردا چهارشنبه پارلمان هنگ کنگ قرار است یک لایحه مناقشه برانگیز جرم انگاشتن تمسخر سرود ملی چین را مورد بحث قرار دهد و در همین راستا معترضان جنبش دموکراسی خواهی هنگ کنگ نیز خود را آماده تظاهرات بیشتر در این روز کرده اند.

دائوشیانگ در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی چین تاکید کرد، نظامیان ارتش چین در هنگ کنگ "عزم، اطمینان و قابلیت حفاظت از امنیت ملی" در این دولتشهر را دارند.

 روز یکشنبه موجی از اعتراضات در هنگ کنگ علیه اعلامیه روز جمعه کنگره ملی خلق چین به منظور اعمال قوانین امنیت ملی بر هنگ کنگ با دور زدن پارلمان این دولتشهر به راه افتاد و این مسئله با محکومیت هایی در سطح بین‌المللی هم روبرو شد اما مقام‌های پکن و هنگ‌کنگ همچنان از عقب نشینی از این موضوع خودداری می‌کنند.

کری لام، رئیس اجرایی هنگ کنگ نیز همچنان بر حمایت کاملش از این اقدام تاکید دارد و گفت: دولت هنگ کنگ ۲۳ سال نتوانست خودش این قوانین را تصویب کند و تصویب شدن آنها در آینده نزدیک نیز از سوی دولت بعید بود.

کری لام در کنفرانس خبری هفتگی خود امروز سه شنبه از "مشروعیت" اقدام کنگره ملی خلق چین در تصویب این قوانین امنیت ملی دفاع و از پاسخ به پرسشی درباره نگرانی از بابت عطف به ماسبق شدن این قوانین پیشنهادی خودداری کرد.

دفتر ارتباطی چین در هنگ کنگ نیز اعتراضات روز یکشنبه را که در ابتدا صلح‌آمیز بود اما بعداً با پاسخ شدید پلیس مواجه شد محکوم کرد. این دفتر نسبت به دست کم گرفتن عزم پکن برای برخورد با هرگونه استقلال طلبی در هنگ‌کنگ هشدار داد.