کره ماه خصوصی می شود!

رئیس سازمان فضایی روسیه (روسکوسموس) گفت، کشورش  به ساخت یک ایستگاه فضایی جدید ملی برای جایگزینی با ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) می‌اندیشد و اجازه نمی دهد کره ماه خصوصی شود.

اخبار بین الملل-رئیس سازمان فضایی روسیه گفت کشورش قصد دارد ایستگاه فضایی مداری و فضاپیمای خود را بسازد.

وی گفت روسیه به عنوان کشوری که همیشه در ایجاد ایستگاه های مداری پیشتاز بوده است، باید بلافاصله کار خود را برای ایجاد یک ایستگاه جدید آغاز کند.

به گفته مدیر این پروژه هنوز معلوم نیست که ایستگاه فضایی جدید روسیه ملی خواهد بود یا بین المللی و آیا درهای آن به روی همه گردشگران فضایی باز می شود یا نه.

 روگوزین در مصاحبه با  نشریه "کومسومولسکایا پراودا" گفت: «کار ساخت این ایستگاه را باید فورا شروع کرد».

وی افزود: روسیه همواره در عرصه ساخت ایستگاه‌های فضایی پیشتاز بوده است. حال باید این نکات روشن شود که آیا این ایستگاه فضایی جدید در سطح ملی فعالیت خواهد داشت یا بین‌المللی خواهد بود. همچنین باید مشخص کرد که آیا گردشگران فضایی هم اجازه بازدید از این ایستگاه را دارند یا نه.

ایستگاه فضایی بین‌المللی در اواخر سال ۱۹۹۸میلادی، یعنی بیش از بیست سال پیش به فضا پرتاب شد. برنامه‌های روسیه و آمریکا برای این پروژه میلیاردی تا سال ۲۰۲۴ مشخص است.

به اعتقاد رئیس سازمان فضانوردی روسیه، ایستگاه فضایی بین‌المللی  در نهایت تا هفت تا ۱۰ سال عمر خواهد کرد و در شماری از قسمت‌های آن نشانه‌های فرسودگی دیده می‌شود.

در حال حاضر سه فضانورد در ایستگاه فضایی بین‌المللی به سر می‌برند. این ایستگاه در فاصله ۴۰۰ کیلومتری کره زمین قرار دارد.

روگوزین توضیح داد که روسیه اجازه نمی دهد هیچ کشوری ماه را خصوصی سازی کند و در هیچ رقابت فضایی مانند رقابت های کمپین های انتخاباتی شرکت نمی کند. این اظهارات در واکنش به دستور اجرایی جدید دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مطرح شد که گفته بود آمریکایی ها باید حق شرکت در اکتشافات تجاری، بازیابی و استفاده از منابع فضایی را داشته باشند.