تنش مرزی جدی میان هند و چین

ارتش‌های هند و چین در مناطق مرزی مورد اختلاف همچنان در حالت آماده باش کامل به سر برده و حاضر به عقب نشینی از مواضع خود نیستند. تنش مرزی دو کشور در حال تبدیل شدن به یک رویارویی جدید پس از تنش مرزی سال ۲۰۱۷ در منطقه دوکلم است.

براساس گزارش  روز سه شنبه رسانه های هند؛ تبدیل شدن به یک رویارویی جدید پس از تنش مرزی سال ۲۰۱۷ در منطقه دوکلم است. در سال ۲۰۱۷، دو کشور با یکی از جدی‌ترین تنش‌های مرزی در منطقه "دوکلم" مواجه شدند. این تنش پس از ۷۳ روز و با دخالت نارندرا مودی نخست وزیر هند و شی جین پینگ رییس جمهوری چین حل شد. 

مقامات نظامی هند اعلام کردند: ارتش این کشور نیروهای خود در مناطق مرزی "پانگونگ تسو" و " دره گالوان" که در لاداخ قرار دارند را افزایش داده است. 

چین نیز در این دو منطقه حدود ۲ هزار تا ۲۵۰۰ نیروی نظامی مستقر کرده و اقدام به ساخت زیرساخت‌های موقت کرده است. 

یک مقام نظامی هند روز سه شنبه گفت: قدرت نظامی هند در منطقه مورد اختلاف بسیار بهتر از چین است. 

هند دره گالوان را بخشی از منطقه "اکسای چین" محسوب می‌کند و مدعی است که چین آن را اشغال کرده است. دهلی نو در ماه نوامبر سال گذشته نقشه‌ای منتشر کرد که در آن منطقه "اکسای چین" در داخل مرزهای هند و بخشی از لاداخ نشان داده شده بود. 

وزارت خارجه چین به شدت به این نقشه اعتراض کرده است. 

مقامات هندی همچنین اعلام کردند: پس از رویت چندین بالگرد نظامی چین در مرزهای مورد اختلاف در منطقه لاداخ، نیروی هوایی هند چند فروند جنگنده را در پایگاه‌های مرزی خود مستقر کرده است. 

این اولین بار است که هند برای مقابله با حضور چین در مناطق مرزی خود، جنگنده به منطقه اعزام می‌کند. 

دی اس هودا فرمانده سابق ارتش شمال هند در این زمینه گفت: وضعیت جدی است. این نفوذ عادی نیروهای چینی به منطقه نیست. پیش از این دو کشور در منطقه گالوان با تنش مرزی مواجه نشده بودند. 

"آشوک کی کانتا" یک کارشناس مسایل راهبردی گفت: چندین مورد از نفوذ به خاک هند توسط چین انجام شده است و این امر نگران کننده است.  این یک رویارویی عادی میان دو کشور نیست. 

شکست مذاکرات مرزی هند و چین: ارتش هند آماده حضور طولانی مدت در منطقه لاداخ

فرماندهان نظامی هند و چین روز گذشته با هدف کاهش تنش‌ها در چندین منطقه لاداخ با یکدیگر مذاکره کردند اما این مذاکرات نتیجه‌ای را در بر نداشته است. 

اکنون ارتش هند اعلام کرده که برای حضور طولانی در منطقه لاداخ آماده است. 

روزنامه چینی "گلوبال تایمز" در ماه جاری گزارش داد: ارتش چین با موفقیت دره گالوان را به خاک چین بازگردانده‌اند. نیروهای مرزی چین در پاسخ به ساخت و سازهای غیر قانونی اخیر هند در دره گالوان که در خاک چین قرار دارد، تمهیدات کنترلی مرزها را افزایش داده‌اند. 

تصاویر ماهواره‌ای جدید که توسط آژانس فضایی اتحادیه اروپا منتشر شده‌اند نشان می‌دهند که چین در حال تقویت نیروهای خود در بخش "پانگونگ تسو" در منطقه لاداخ است. 

هند هفته گذشته چین را متهم به ایجاد اختلال در گشت زنی مرزی نیروهای خود کرد و اعلام کرد که دهلی نو همیشه رویکردی منطقی در ارتباط با مدیریت مرزها داشته است. 

آنوراگ سریواستاوا سخنگوی وزارت امور خارجه هند همچنین ادعای چین مبنی بر آغاز تنش مرزی به دلیل نفوذ نیروهای هندی به خاک چین را رد کرد. 

چین مدعی شده است که هند به صورت یکجانبه در حال تغییر وضعیت منطقه است. 

چین و هند در مناطق مرزی به فاصله ۳ هزار و ۴۸۸ کیلومتر با یکدیگر اختلاف دارند. چین ایالت اروناچال پرادش در شمال شرقی‌ترین نقطه هند را بخشی از خاک خود در تبت جنوبی می‌داند در حالی که هند این ایالت را بخش جدایی ناپذیر این کشور محسوب می‌کند. 

هند و چین بارها اعلام کرده‌اند که تا زمان دست یابی به یک راه حل مناسب برای رفع اختلافات مرزی، حفظ صلح ثبات در امتداد مرزهای مشترک امری ضرروی است. 

پکن از تصمیم دهلی نو برای منحل ساختن ایالت جامو و کشمیر و اداره مستقیم آن توسط دولت مرکزی این کشور ناراضی بوده است. پکن به خصوص از حکومت مستقیم دولت مرکزی هند بر منطقه لادخ انتقاد کرده است. چین مدعی چندین بخش از لاداخ است. 

اس جایشانکار وزیر امور خارجه هند پیش از این اعلام کرده بود که هند و چین با یک رابطه پیچیده روبرو هستند. 

علاوه بر اختلافات مرزی، سایر مسایل کلیدی در روابط هند و چین شامل تبت (حضور دالای لاما رهبر، دولت و ده‌ها هزار پناهجوی تبتی در هند) ، روابط چین و پاکستان و حوزه‌های نفوذ مشترک دو کشور در آسیا می‌شوند. این مسائل همزمان با قدرت گرفتن دو کشور در عرصه بین المللی برجسته‌تر شده‌اند. 

از سوی دیگر هند در اقدامی ناگهانی اقدام به اصلاح قوانین سرمایه گذاری خارجی خود کرد و سرمایه گذاری مستقیم کشورهای هم مرز با خود را سخت‌تر کرد. کشورهای همسایه هند در واقع دارای قدرت اقتصادی لازم برای سرمایه گذاری‌های کلان در این کشور نیستند و این اقدام دهلی نو یک سیاست برای جلوگیری از تصاحب شرکت‌های هندی توسط چین در میان رکود اقتصادی هند و شیوع ویروس کرونا تلقی شد. 

هند همچنین با سایر رقبای چین بویژه آمریکا و ژاپن همکاری‌های استراتژیک قوی برقرار کرده است. در همین حال، چین در حال تثبیت شرایط در امتداد مرزهای شمالی خود با روسیه است و در تلاش است تا از طریق نوسازی ارتش و ساخت جزایر با اقدامات آمریکا در آب‌های مشترک شرق آسیا مقابله کند. به این ترتیب، تنها یک مسئله مرزی با یک رقیب حل نشده باقی می‌ماند: مرز چین و هند. 

همچنان که چین و هند افزایش قدرت خود ادامه می‌دهند، چین به طور فزاینده‌ای هند را به عنوان یک رقیب سرسخت که مایل به حل اختلاف مرزی با شرایط مطلوب آن نیست، می‌بیند. در واقع، با توجه به اینکه پکن دهلی نو را به عنوان اصلی‌ترین مانع تحقق جاه طلبی‌های خود برای تسلط بر آسیا می‌بیند، درگیری شدیدتر در امتداد مرزهای ناپایدار و ضعیف چین و هند بسیار محتمل است.