انتقاد روسیه از آمریکا

«سر‌گئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه امروز از تلاش آمریکا برای فشار بر پکن در مورد پیشنهاد لایحه امنیتی ملی در هنگ‌کنگ انتقاد کرد. 

اخبار بین الملل- به نوشته خبر‌گزاری «اسپوتنیک»، لاوروف ضمن انتقاد از دخالت واشنگتن در امور داخلی چین، عنوان کرد که پیشنهاد آمریکا برای ایجاد رسوایی درمورد لایحه امنیت ملی هنگ‌کنگ، اعتبار آمریکا در برابر دیگر کشورها را کم می‌کند.

وی در ادامه گفت: «این مسائلی که هم‌اکنون آمریکا در مورد هنگ‌کنگ، گزافه‌گویی می‌کند به امور داخلی چین مربوط می‌شود. من فکر نمی‌کنم که تلاش‌های آمریکا برای ایجاد شرایط رسوایی در این مسئله (لایحه امنیت ملی هنگ‌کنگ)، به گفت‌وگوی (دیگر کشور‌ها) با آمریکا درباره هر موضوعی اعتبار ببخشد.»

وی در ادامه افزود: «چیزی که آمریکا در مورد چین می‌گوید اگرچه بی‌سابقه است، اما ما را غافلگیر نمی‌کند.» 

«مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا، این هفته گزارشی به کنگره آمریکا درباره وضعیت در هنگ کنگ ارسال کرده و در آن به چین هشداری جدی داد. وی مدعی شد که چین در کار خبرنگاران آمریکایی مستقر در هنگ‌کنگ دخالت کرده و در تلاش برای تضعیف آزادی‌های این جزیره خودمختار است.

وی در اظهاراتی مداخله‌جویانه، مطرح شدن لایحه امنیت ملی هنگ‌کنگ از سوی چین را محکوم کرده است. او در بیانیه‌ای روز جمعه نوشت: «ایالات متحده پیشنهاد یک‌جانبه و خصمانه برای تحمیل لایحه امنیت ملی بر هنگ‌کنگ را محکوم می‌کند.»

فرماندار هنگ‌کنگ نیز در واکنش به سخنان تحریک‌آمیز مقامات آمریکایی برای به راه انداختن ناآرامی جدید در این منطقه گفت، تصویب لایحه جدید امنیت ملی، خدشه‌ای به استقلال قضایی هنگ‌کنگ وارد نمی‌کند.