آغاز ساخت نخستین بمب‌افکن پنهان‌کار

روسیه ساخت نخستین بمب‌افکن پنهان‌کار خودش را آغاز کرده و این پروژه تا سال آینده میلادی تکمیل خواهد شد. 

اخبار بین الملل- خبرگزاری ایتارتاس به نقل از دو منبع نظامی گزارش داد این بمب‌افکن بعد از تکمیل و عملیاتی شدن قادر به حمل موشک‌ها و بمب‌های پیشرفته از جمله سلاح‌های هایپرسونیک خواهد بود. 

این بمب‌افکن که PAK DA نام گرفته به رقابت با بمب‌افکن‌های پنهان‌کار B-2 آمریکا خواهند پرداخت که از سال ۱۹۹۷ عملیاتی شده‌اند. 

چین نیز گفته در حال ساخت بمب‌افکن‌های پنهان‌کار به نام  Xian H-20 است. 

روسیه در حال حاضر جنگنده‌ پنهان‌کار سوخو ۵۷ را ساخته است. این جنگنده‌ها برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ به پرواز درآمدند اما هنوز به تولید انبوه نرسیده‌اند. 

پیشتر رسانه‌ها از اقدام آمریکا برای استقرار دو بمب‌افکن در قاره اروپا خبر داده بودند. گزارش‌ها در اسفندماه سال گذشته حاکی از آن بود که واشنگتن دو بمب‌افکن استراتژیک «بی-۲» در پایگاه هوایی خود در «آزور» پرتغال مستقر کرده است.

ستاد فرماندهی اروپایی ارتش آمریکا در بیانیه‌ای ضمن تایید این خبر اعلام کرد که این دو بمب‌افکن استراتژیک تحت فرماندهی این ستاد عملیات‌های محول شده را انجام خواهند داد.

بمب‌افکن «بی-۲» آمریکا از پایگاه هوایی «وایتمن» ایالت میزوری آمریکا به پرتغال اعزام و در فرودگاه «لایس فیلد» این کشور مستقر شدهند. 

طبق گزارش رسانه‌های آمریکایی، لایس فیلد تنها فرودگاه نظامی آمریکا مستقر در مناطق مرکزی اقیانوس اطلس است که واشنگتن از آن برای عملیات‌های مختلف از قبیل سوخت‌گیری و تعمیر جنگنده‌ها استفاده می‌کند.

نیروی هوایی ارتش آمریکا در ماه آگوست ۲۰۱۹ (اواسط مردادماه ۱۳۹۸) هم یک بمب‌افکن «بی-2» به اروپا ارسال و در این قاره مستقر کرده بود.

رسانه‌ها و مقام‌های آمریکایی دلیل تشدید این تحرکات نظامی را «نگرانی‌های ایالات متحده و اروپا درباره تجاوزگری روسیه» خوانده‌اند اما مسکو ضمن رد ادعاهای غرب، به آنها درباره تشدید تحرکات نظامی به ویژه در مناطق همجوار روسیه هشدار داده است.