تخریب 90 دکل‌ مخابراتی اینترنت (G۵) در انگلیس به دلیل یک شایعه کرونایی!

انجمن تجاری اپراتورهای موبایل انگلیس موسوم به «موبایل‌یوکه» اعلام کرد که معترضان به نسل پنجم اینترنت همراه (G۵) از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون به بیش از ۹۰ دکل مخابراتی در این کشور حمله کرده و با آتش‌زدن و خراب‌کردن آن‌ها، باعث اختلال عملکرد دکل‌ها شده‌اند.

اخبار بین الملل-سخنگوی این نهاد انگلیسی گفت: نظریه ارتباط کرونا (کووید-۱۹) و اینترنت نسل پنجم بی پایه و اساس است و مبنای علمی ندارد. وی با بیان اینکه دکل‌های مخابراتی برای ارتباط شهروندان در این مقطع چالش برانگیز حیاتی است نسبت به اظهارنظرهای غیر محتاطانه هشدار داد.

به گفته این سخنگو، حمله به دکل‌های مخابراتی نه تنها مانع شیوع ویروس کرونا نمی‌شود بلکه با اختلال در شبکه ارتباطات کشور، خطر مرگ افراد را افزایش می دهد.

دولت انگلیس بارها فرضیه ارتباط دکل‌های نسل پنجم اینترنت همراه با شیوع ویروس کرونا را رد کرده و اخبار منتشر شده در این زمینه را کذب محض خوانده است. اما ظاهراً این شایعه، مردمی که از ترس کرونا خانه‌نشین شده بودند را متقاعد کرده که دکل‌ها در شهرهای لیورپول، بیرمنگام و همچنین بلفاست را به آتش بکشند.

گزارش‌ها از سایر کشورهای اروپایی نیز حاکیست که معترضان دست به اقدام‌های مشابهی زده‌اند. اواخبر فروردین گذشته گروه‌هایی از فعالان هلندی به چندین دکل مخابراتی در این کشور حمله و شعارهایی را در مخالفت با استفاده از اینترنت نسل پنجم ارتباطات حک کردند.

همزمان با شیوع گسترده ویروس کرونا بسیاری از کارشناسان که پیش تر از منتقدان توسعه و راه اندازی نسل پنجم اینترنت همراه بودند، از نقش این نسل از شبکه در تقویت ویروس کرونا و همه گیری آن در کشورهای مختلف جهان سخن گفتند.

شبکه اینترنتی نسل ۵ در ۲ سال اخیر به شدت جنجال آفرین و دردسر ساز بوده است، زیرا بسیاری از دانشمندان و منتقدان بر این باورند که توسعه شبکه تاثیرات منفی متعددی بر سلامت انسان، حیوان و محیط زیست ایجاد می‌کند. آنها بر این باورند که دولت‌های مختلف در سراسر جهان نیز به علت سودآوری و درآمدزایی بسیار بالایی که توسعه و راه اندازی این نسل از شبکه اینترنت پرسرعت برایشان به ارمغان می‌آورد، همچنان به همکاری با اپراتورهای مخابراتی و شرکت‌های تکنولوژی فعال در این حوزه ادامه می‌دهند.

این در حالی است که بسیاری دیگر از کارشناسان نظر و عقیده این دسته از منتقدان را قبول نداشته و با فرض اینکه فرکانس‌های شبکه نسل ۵ نیز همچون نسل‌های قبل از آن، تنها فرکانس‌های رادیویی هستند و وارد بافت‌های بدن انسان نمی‌شوند، این تئوری‌ها را رد می‌کنند.

نسل پنجم شبکه تلفن همراه، استانداردهای پیشنهادی برای نسل جدید ارتباطات سیار است که پس از نسل چهارم شبکه تلفن همراه فعلی ارائه می‌شود.