گذر روسیه از نقطه اوج شیوع کرونا

ولادیمیر پوتین روز سه‌شنبه طی سخنانی اظهار داشت که روسیه از نقطه اوج شیوع ویروس کرونا در کشور عبور کرده است. 

اخبار بین الملل- رئیس‌جمهور روسیه که پیش‌تر و در پی شیوع ویروس کرونا ، مراسم رژه یادبود پیروزی در جنگ جهانی دوم را به تعویق انداخته بود، از برگزاری این مراسم طی روزهای آتی خبر داد.

رژه روز پیروزی قرار بود تا در ۹ ماه می برگزار شود. راهپیمایی سربازان روسیه هر سال در میدان سرخ مسکو برگزار می‌شود. بر اساس تازه‌ترین دستور پوتین به سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه این مراسم رژه قرار است در تاریخ ۲۴ ژوئن (۴ تیرماه) برگزار شود.

پوتین اعلام کرده که در پی کاهش روزانه تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در روسیه، این تصمیم را به وزیر دفاع خود ابلاغ کرده است.

روسیه اعلام کرده که در این مراسم برخی از سران کشور‌ها حضور خواهند یافت. تاکنون ۳۶۲ هزار و ۳۴۲ نفر در روسیه به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که در این بین، ۳ هزار و ۸۰۷ نفر از مبتلایان جان خود را از دست داده‌اند.

سرگئی شویگو در گفت‌وگو با پوتین، از عدم تاثیر کرونا بر قابلیت‌های رزمی ارتش کشورش سخن گفت و تاکید کرد قابلیت‌های رزمی نیرو‌های مسلح روسیه با وجود شیوع ویروس کرونا کماکان بالاست.

شویگو گفت: «در بحبوحه چالش‌های جدید پیش آمده بابت شیوع ویروس کرونا، در توانایی رزمی نیرو‌های مسلح تغییری ایجاد نشده وآن‌ها به فعالیت‌های برنامه ریزی شده ادامه می‌دهند. به طور کلی ویروس کرونا تاثیری بر فعالیت‌های نیرو‌های مسح نگذاشته است.»

وی ادامه داد: «نیرو‌های راهبردی اتمی به ویژه در سطحی هستند که بازدارندگی راهبردی را تضمین می‌کند. بعد از دستورات شما برای انتقال تجهیزات جدید مرتبط به ناوگان زیردریایی و ناوگان سطحی، تمام اقدامات انجام شده وآزمایش‌ها طبق برنامه ریزی در حال انجام است. امیدوارم این تجهیزات را در بازه زمانی توافق شده دریافت کنیم.»

شویگو ادامه داد: «هواپیما‌های دوربرد روسیه نیز ماموریت‌های گشتزنی را در مرز‌های روسیه ادامه میدهند. در این بخش نیز تجهیزات جدید را به دست آورده ایم و هواپیما‌های توپولوف۲۲ اساسا هواپیما‌های جدیدی هستند.»

وزیر دفاع روسیه با اشاره به استقرار ۵۷ فروند هواپیمای جنگی و تعدادی کشتی پشتیبانی در دریا گفت که نیرو‌های روسیه مستقر در سوریه به انجام وظایف بشردوستانه و برقراری صلح ادامه میدهند.