به گزارش افکار نیوز به نقل از مهر، نشریه "دی سایت" در تحلیلی به مقاله ای که اوایل مارس گذشته "جنز جسن" منتشر کرده بود با عنوان جنگ مغلوبه افغانستان اشاره کرده و به بررسی موضوعی این مقاله پرداخته و نوشت: ما غربیها پس در این جنگ شکست خورده ایم اما دشمن ما در این جنگ چه کسی بود و ما به چه کسی اعلام جنگ کرده بودیم؟

نویسنده در بخش دیگری از این مطلب خاطر نشان کرد: کسی که با مردم افغانستان صحبت می کند و با آنها کار می کند شاهد ناراحتی، سرخوردگی، ناامیدی و همچنین انتظارات آنها برای حفظ دستاوردهایی که این جنگ ده ساله برای کشورشان داشته است می باشد. ما همچنین شاهد دلسردیها و ناامیدیهای بجای افغانها درباره ناشی گریهای مداخله کنندگان غربی در کشورشان هستیم.

نویسنده در ادامه به بخشی از مقاله " جنز جسن " اشاره کرد که نوشته بود غرب نمی تواند یک جنگ علیه گروهی متعصب را برنده شود و این گفته را خطا دانسته و نوشت: موضوع در افغانستان عمدتا افراطی ها و متعصبین در این راستا نبوده اند. مسئله در این کشور سیاست، خشونت، قدرت، عدالت و و رفاه بسیار کم بوده است. هرگونه حرکت سیاسی می تواند مذهب را آلت و ابزار دست خود قرار دهد و در افغانستان نه تنها طالبان و دیگر شورشیها این کار را انجام دادند بلکه بسیاری از اعضای پارلمان و حکومت نیز این گونه بوده اند.

دی سایت در بخش دیگری از این مطلب خاطر نشان کرد که جنگ افغانستان هرگز جنگی علیه گروههای متعصب و تندرو نبوده است. هیچ جنگی علیه یک فرهنگ نمی تواند وجود داشته باشد.

نویسنده در بخش دیگری از نوشته خود به قسمت دیگری از مقاله جسن اشاره کرد که نوشته بود مردم افغانستان از کشورشان در برابر مدرنیزه شدن دفاع می کنند.

اما درست عکس این مطلب درست است: اکثریت افغانها می خواهند سهمی در مدرنیزه کردن کشورشان داشته باشند، این به مفهوم تعیین فرم زندگی خود و تعیین آینده به دستهای خودشان است. مردم افغانستان از خود در برابر کاهش روند مدرنیزه شدن کشورشان، نابرابریهای روزافزون، و مجازات نکردن شبکه های خشونت و همچنین سی سال اشغالگری که علایق و دلبستگی های فرهنگی و اجتماعی آنها را ویران کرده است دفاع می کنند. مذهب می تواند توسط گروههای افراطی مورد سوءاستفاده قرار گیرد و این مسئله تنها مختص افغانستان نیست.

نویسنده در بخش پایانی این مطلب خاطر نشان کرد که من می دانم که بعد از حادثه قرآن سوزی و بمباران قندوز افغانستان توسط ناتو و کشتار غیر نظامیان افغان توسط یک سرباز آمریکایی و بسیاری از گناهان غیر قابل بخششی که گروههای بین المللی خارجی در افغانستان مرتکب شده اند کار برای آنها بسیار سخت تر از زمان شروع این جنگ شده است. ما باید چشمان خود را بر روی آنچه که واقعا در افغانستان است باز کنیم نه بر آنچه که می خواهیم در این کشور ببینیم.