سناریوی سوریه در لیبی تکرار خواهد شد

«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه امروز چهارشنبه هشدار داد که سناریوی سوریه در لیبی تکرار خواهد شد. وزیر خارجه فرانسه ضمن بیان این مطلب، اوضاع در لیبی را به شدت نگران کننده توصیف کرد.

اخبار بین الملل- از زمان مرگ معمر قذافی در سال ۲۰۱۱ لیبی میان دو قدرت تقسیم شده است: خلیفه حفتر شرق این کشور را به کنترل خود درآورده است و دولت وفاق ملی به ریاست فائز السراج کنترل مناطق مرکزی و طرابلس، پایتخت، را در دست دارد و تنش و درگیری بین این دو گروه ادامه دارد.

ترکیه بارها حمایت خود از دولت قانونی لیبی موسوم به دولت وفاق ملی را اعلام کرده و به حمایت نظامی از آن می‌پردازد. ترکیه در حالی دوشادوش دولت فائز السراج در برابر خلیفه حفتر می‌جنگد که صادرات تسلیحات به لیبی بر اساس قوانین بین‌المللی ممنوع اعلام شده است.

در مقابل، کشورهای امارات، عربستان و مصر هم به حمایت‌های مالی و تسلیحاتی به خلیفه حفتر ادامه می‌دهند. چندی پیش هم طی حملاتی خمپاره‌ای ساختمان سفارت ترکیه آسیب دید.

روز گذشته سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگوی تلفنی با عقیله صالح، رئیس پارلمان طُبرُق (شهری ساحلی در شمال شرق ساحل لیبی) گفت که مسکو خواهان توقف هرچه سریعتر درگیری‌ها در لیبی است و تاکید کرد هرگونه تلاش برای حل بحران لیبی آن هم از طریق نظامی بی‌فایده است.

در همین حال ستاد فرماندهی نیروهای آمریکا در آفریقا عصر روز سه‌شنبه در ادعای جدید خود با انتشار عکسی، جنگنده‌های مستقر در لیبی را به کشور روسیه نسبت داد.