خشونت پلیس آمریکا علیه خبرنگاران

با تشدید تنش‌ها و ناآرامی‌ها در شهر‌های مختلف آمریکا در اعتراض به قتل یک مرد سیاه‌پوست توسط پلیس این کشور، خبرنگاران و عکاسان هم از حمله و بازداشت از سوی نیرو‌های امنیتی در امان نیستند.

اخبار بین الملل-در جریان درگیری‌های اخیر در شهر نیویورک، نیرو‌های امنیتی و پلیس این شهر کریس ماتیاس، خبرنگار هافینگتون پست را در حالیکه در حال انجام وظیفه خود بود، بازداشت کردند. این خبرنگار در حالی بازداشت شد که کارت ویژه خبرنگاری را بر گردن داشته و در حال پوشش خبر‌های مربوط به اعتراضات بود.

بنا به نوشته هافینگتون پست این خبرنگار پیش از این در زمینه پوشش اخبار مربوط به نفرت پراکنی فعالیت داشته و در روز‌های اخیر نیز اخبار مربوط به ناآرامی‌ها در آمریکا را رصد می‌کرده است. این خبرنگار در ابتدا به زندان منتقل شد و روز یکشنبه از آزاد شد. هافینگتون پست با استناد به گفته شاهدان در صحنه از رفتار خشونت آمیز پلیس با خبرنگار خود خبر داد.

مسئولان اجرایی هافینگتون پست به شدت نسبت به بازداشت خبرنگار خود حین انجام وظیفه اعتراض کردند. گفته می‌شود شهرداری نیویورک با ارسال ایمیلی به دفتر هافینگتون پست از بابت بازداشت خبرنگار آن عذرخواهی کرد.

بنا به گزارش هافینگتون پست، ماتیاس تنها یکی از بی‌شمار خبرنگارانی است که در جریان اعتراضات اخیر از سوی پلیس هدف حمله قرار می‌گیرد. در ایالت مینه سوتا برخی خبرنگاران هدف شلیک گلوله‌های پلاستیکی یا گاز اشک آور قرار گرفتند.

پلیس شهر مینیاپولیس هفته گذشته جورج فلوید، شهروند بی‌دفاع سیاه‌پوست را که مدعی بود «کلاهبرداری» کرده به شکل فجیعی خفه کرد و به قتل رساند. طبق ویدئویی که از قتل این تبعه سیاه‌پوست آمریکا منتشر شده، پلیس پس از توقف، او را به زمین می‌زند و در حالی که بر گردن او زانو زده است، دستانش را از پشت می‌بندد. در این لحظه فلوید فریاد می‌زند که نمی‌تواند نفس بکشد و التماس می‌کند که او را نکشند اما بی‌توجهی پلیس به او و فشاری که به گردنش وارد می‌شود باعث خفگی این شهروند بی دفاع می‌شود.