هند و پاکستان یکدیگر را به جاسوسی متهم می‌کنند

وزارت امور خارجه هند در بیانیه‌ای اعلام کرد دو دیپلمات از سه دیپلمات بازداشت شده پاکستانی در هند

اخبار بین الملل-وزارت امور خارجه هند افزود: دو دیپلمات پاکستانی که در سفارت این کشور در دهلی نو مشغول بودند، روز یکشنبه توسط پلیس بازداشت شدند. دولت هند این افراد را در لیست سیاه قرار داده است و آن‌ها باید ظرف ۲۴ ساعت هند را ترک کنند. 

دولت هند همچنین مراتب اعتراض خود را به کمیسر عالی پاکستان در دهلی نو انتقال داده است. هند در بیانیه اعتراض آمیز خود اعلام کرده که جاسوسی دیپلمات‌های پاکستانی امنیت ملی هند را به خطر انداخته است. 

وزارت امور خارجه پاکستان به این اقدام هند اعتراض کرده و اعلام کرده است که نیروهای هندی دیپلمات‌های پاکستانی را شکنجه کرده‌اند. 

وزارت امور خارجه پاکستان در بیانیه خود اعلام کرد: اقدام هند با یک کارزار منفی رسانه‌ای از پیش برنامه ریزی شده و سازمان یافته همراه شده است و بخشی از تبلیغات مداوم ضد پاکستانی از سوی هند است. 

هند و پاکستان به صورت مداوم یکدیگر را به انجام جاسوسی متهم می‌کنند. 

هفته گذشته پاکستان ادعا کرد که چندین پهپاد جاسوسی هند را در کشمیر تحت کنترل پاکستان سرنگون کرده است. 

 سال گذشته، سازمان‌های اطلاعاتی هند، از بازداشت ۷ کارمند نیروی دریایی این کشور به اتهام انتقال اطلاعات حساس در مورد حرکت کشتی‌های جنگی و زیردریایی‌ها به پاکستان خبر دادند. 

سال ۲۰۱۸ نیز دادگاه عالی دهلی نو یک دیپلمات این کشور را به جرم انتقال اطلاعات حساس به کشور پاکستان مجرم شناسایی کرد و وی را به زندان محکوم کرد. 

همچنین در سال ۲۰۱۷ دادگاهی در ایالت اوتار پرادش یک شهروند پاکستانی را به اتهام جاسوسی برای سازمان اطلاعات پاکستان (ISI) به ۱۰ سال زندان محکوم کرد. 

این درحالی است که پاکستان 'کلبوشان یاداو' شهروند هندی را به اتهام جاسوسی برای هند به اعدام محکوم کرده است. 

ارتش پاکستان در بیست و یکم فروردین سال ۱۳۹۶ از صدور حکم اعدام برای 'کلبوشن یاداو' تبعه هندی متهم به جاسوسی در پاکستان خبر داد.