اشغال یکی از جزایر یمن توسط ارتش اریتره

منابع خبری یمن از اشغال جزیره "حنیش الکبری" این کشور که نیروهای گروه "طارق عفاش" در آن حضور داشتند، توسط نیروهای ارتش اریتره خبر دادند.

اخبار بین الملل-یک منبع محلی امروز (دوشنبه) به آژانس مطبوعاتی یمن گفت: نیروهای ارتش اریتره با اشغال جزیره  حنیش الکبری، ضمن اینکه نیروهای گروه عفاش را مجبور به ترک این جزیره کردند، ۶ قایق ماهیگیری را نیز غارت و حدود ۳۶ ماهیگیر را از حنیش الکبری بیرون راندند.  

در همین حال برخی منابع یمنی به نقل از نیروهای گروه طارق عفاش گفتند که این نیروها ادعا کرده‌اند که این جزیره توسط نیروهای ارتش اریتره اشغال نشده، بلکه حضور این نیروها در حنیش الکبری فقط برای آموزش و افزایش قدرت نیروهای اماراتی است.  

آژانس مطبوعات یمن افزود: با این وجود برخی از کارشناسان معتقدند که نیروهای طارق عفاش پذیرفته‌اند که این جزیره توسط نیروهای اریتره و امارات اشغال شده‌ است.  

یمن و اریتره پیش از این بیش از ۳ سال برای سیطره بر جزیره حنیش الکبری با یکدیگر جنگیده بودند، اما در نهایت این درگیری با مصوبه سازمان ملل به نفع یمن پایان یافت و حاکمیت این جزیره به این کشور بازگشت.  

جزیره حنیش الکبری در نزدیکی "تنگه باب المندب" در دریای سرخ قرار دارد و از اهمیت سوق‌الجیشی برخوردار است که پیش از این توسط "جنبش انصارالله" و نیروهای "علی عبدالله صالح" رئیس جمهوری برکنار شده یمن کنترل می‌شد، اما پس از مدتی طی عملیات هوایی، دریایی و زمینی توسط نیروهای متجاوز ائتلاف به یمن از کنترل این جنبش خارج شد و نیروهای وفادار به «طارق محمد عبدالله صالح» معروف به طارق عفاش برادرزاده عبدالله صالح در آن مستقر شدند.